Compacte crossover Peugeot 2008 mikt op veelzijdigheid


Met de 2008 wil Peugeot het succes van zowel de 208 als de grotere crossover 3008 doortrekken. Het merk zegt inmiddels gewapend te zijn met een flinke dosis knowhow op het gebied van crossovers. Combineer dat met de nodige ruimte, een stoere look en nieuwe, zuinige motoren en de 2008 lijkt op voorhand al een succes te gaan worden. Compacte crossover Peugeot 2008 mikt op veelzijdigheid.

De Peugeot 2008 heeft een duidelijke missie: de compacte crossover moet over de hele wereld gaan scoren. Het Franse merk mikt op een jonge doelgroep. Deze heeft volgens Peugeot behoefte aan wat variatie een veelzijdigheid. In het persbericht vallen dan ook regelmatig termen als “de generatie van nu”, “stedelijk” en “erop uit trekken”. De 2008 moet hier helemaal bij passen. Met een lengte van 4,16 m. en een breedte van 1.74 m. valt hij qua formaat precies tussen de 208 en 308 in. Zijn relatief compacte afmetingen moeten hem geschikt maken voor gebruik in stedelijk gebied terwijl zijn grotere bodemvrijheid en geavanceerde aandrijving met Grip Control hem ook in staat moeten stellen om buiten de stad het avontuur aan te gaan.

Herkenbare vormgeving wijkt af op details

Om van een 208 een 2008 te maken, heeft Peugeot gebruik gemaakt van beproefde methoden. De auto staat hoger op zijn poten en beschikt over robuuste bescherming rondom. De compacte crossover heeft vrijwel alle stijlelementen die de 208 zo herkenbaar maken maar dan wel in een eigen jasje. Ook het interieur van de auto leunt zwaar op dat van de 208. Wat natuurlijk direct opvalt, is de hogere zitpositie. Peugeot heeft gezorgd voor een ruime, hoge zit en een verhoogd dashboard met een lekker klein stuurwiel. De cockpit wijkt op enkele details af van de populaire hatchback: zo beschikt de Peugeot 2008 over een handrem in “luchtvaarstijl”, aparte stiksels op de duurdere versies en een combinatie van matte en glanzende sierstrips. De duurste uitvoeringen beschikken over een instrumentenpaneel met blauwe LED-verlichting en LED-sfeerverlichting in het plafond (in combinatie met een panoramadak). Ook de minder prijzige versies beschikken overigens over (witte) sfeerverlichting. Al deze wijzigingen moeten de 2008 net even iets luxer aan doen voelen dan de 208.

Peugeot belooft sportiviteit

Peugeot stelt met de 3008 zeer veel ervaring op te hebben gedaan op het gebied van rijeigenschappen van een crossover. De Fransen hebben er dan ook vertrouwen in dat de 2008 een weggedrag biedt dat kopers zal bekoren. Zij beloven een wendbare, precies sturende auto met een sportief karakter. Wel wordt direct hierbij vermeld dat ook het comfort niet uit het oog is verloren. Optioneel kan de auto worden voorzien van Grip Control. De duurdere uitvoeringen beschikken standaard over dit systeem. Met Grip Control kan de bestuurder modi selecteren die speciaal zijn bedoeld voor het rijden in sneeuw, in het terrein of op zand. Ook kan hiermee de stabiliteitscontrole volledig worden uitgeschakeld. Overigens is niet alleen rekening gehouden met de wendbaarheid van de compacte Fransman tijdens het rijden: Park Assist helpt de bestuurder met het vinden van een geschikte parkeerplek in de drukke stad. De auto kan hiermee automatisch in- en uitparkeren. Sowieso beschikt de 208 over een uitgebreide lijst met elektronische hulpmiddelen: stabiliteitscontrole, tractiecontrole, een noodremassistent en elektronische remkrachtverdeling zijn standaard aanwezig.

Veelzijdig interieur

Zoals het een moderne crossover betaamt, laat de Peugeot 208 zich van de veelzijdige kant zien. Met een wielbasis van 2,54 m. biedt het interieur volgens het merk met de leeuw riante afmetingen. Achterpassagiers beschikken over een eigen 12 Voltaansluiting en de bagageruimte is vanaf de achterbank te bereiken door het voorste gedeelte van de hoedenplank omhoog te klappen. Dankzij de neerklapbare achterbank is de bagageruimte uit te breiden van een nette 360 naar een riante 1.194 liter. Onder de vloer bevindt zich nog eens een extra laadruimte van 22 liter. Door de gehele bagageruimte zijn rails gemonteerd waarmee de lading netjes kan worden vastgezet. Door de hele auto heen vinden de inzittenden nog eens extra opbergmogelijkheden met een totale inhoud van 24 liter.

Nieuwste generatie turbomotoren

Het motorenaanbod is voor de Peugeot 2008 flink gemoderniseerd. Peugeot gebruikt alleen nog maar de nieuwste generatie turbomotoren voor de compacte crossover De Peugeot 208 zal in juni bij de dealers staan en dan zijn de volgende motoren leverbaar:

Dieselmotoren:
1,6 e-HDiF 68 k/92 pk – 230 Nm, 98 gram CO2/km. (Met automaat 103 g/km)
1,6 e-HDiF 84 kW/115 pk – 270 Nm, 106 gram CO2/km.

Benzinemotoren:
1,2 VTi 60 kW/82 pk – 118 Nm, 114 gram CO2/km.
1,6 VTi 88 kW/120 pk – 160 Nm, 135 gram CO2/km.

In een later stadium komen ook nog extra zuinige motoren alsmede extra krachtige versies met 96 kW/130 pk beschikbaar.

Mogelijkheden tot individualiseren

Over de standaarduitrusting van de Peugeot 2008 doet het merk nog geen mededelingen. Wel kunnen wij u al vertellen dat de auto zal beschikken over de nodige individualiseringsopties. Er zullen diverse mogelijkheden zijn om zowel het interieur als het exterieur naar de eigen smaak aan te passen of extra te laten opvallen.

Compacte crossover Peugeot 2008 mikt op veelzijdigheid.

Recent Content