Column Mitchell van der Koelen: de auto 2.0


De berichtgeving over de toekomst van de mobiliteit concentreert zich voor een groot gedeelte op de ontwikkelingen omtrent alternatieve aandrijving. EV’s zijn hot. Niet alleen autobladen schrijven en masse over de Tesla Model S’en, Mitsubishi Outlander PHEVs en BMW i3s van deze wereld: ook de niet-vakpers omarmt deze groeiende groep auto’s meer en meer. Voor het eerst hangen jongenskamers niet alleen meer vol met posters van Lamborghini Aventadors en Bugatti Veyrons: meer en meer wordt er plek ingeruimd voor zo’n Model S, BMW i8 of Porsche 918 Spyder. Razend interessante ontwikkelingen waar ook AutovoorU met regelmaat over schrijft. Maar wie naar de automobiele toekomst kijkt, ziet meer dan alleen auto’s die rijden op elektriciteit of waterstof. Ook de zelflerende of (semi)autonome auto is in opkomst. En die ontwikkeling is misschien nog wel interessanter. Column Mitchell van der Koelen: de auto 2.0.

Ik denk dat de auto-industrie na een tijd van relatieve stilstand zich opmaakt voor een aantal forse sprongen. Vanaf midden jaren ’90 tot aan nu zijn weliswaar duizenden noviteiten en ontwikkelingen geïntroduceerd, écht radicaal waren zij vrijwel geen van allen, de zelf inparkerende auto daargelaten. De afgelopen twee decennia hebben vooral in het teken gestaan van doorontwikkeling en verbetering. De komende twintig jaar zullen in het teken staan van grote verandering. Voor het eerst sinds lange tijd zullen technische vondsten zorgen voor een structurele verandering in de manier waarop wij rijden. De slimme auto is in aantocht. In tegenstelling tot de laatste jaren betekent dit niet de auto versie éénpuntnogwat, maar de auto versie 2.0, om maar een populaire marketingterm te gebruiken.

De richting die de auto-industrie de komende jaren inslaat, is nu al zichtbaar. Adaptieve cruise control, interactieve multimediasystemen, vermoeidheidsdetectoren, automatische remsystemen: het zijn allemaal voorbeelden van voorzichtige stappen richting de eerste grotendeels autonome auto’s. Binnen nu en twintig jaar zitten wij echt nog niet in auto’s die zichzelf zonder onze bemoeienis van A naar B rijden maar reken maar dat er dingen staan te gebeuren die behoorlijk ingrijpend zijn. Neem nu een systeem als vermoeidheidsdetectie: steeds meer auto’s ‘weten’ wanneer je als bestuurder vermoeid raakt en adviseren je vriendelijk om even te pauzeren. Ik verwacht dat soortgelijke systemen steeds meer aspecten van het menselijk functioneren zullen behandelen. Was het dertig jaar terug al een klein wonder dat je auto je kon vertellen dat het wegdek waarschijnlijk glad was, anno 2014 kijken wij er niet meer van op wanneer de auto jouw rijgedrag in twijfel trekt. Onder andere nieuwe modellen van Ford en Mercedes-Benz beoordelen je als bestuurder op zaken als tijdig opschakelen en vloeiend optrekken. Trek dit eens door naar de toekomst: er zijn nog veel meer zaken te meten en dan heb ik het niet alleen over rijtechnische zaken. Het zal niet lang meer duren of een auto herkent of je aan het bumperkleven bent. Wellicht zullen sensoren in het stuur constateren dat je opgefokt gedrag vertoont en misschien herkennen de spraaksensoren emotie in je stem en hebben deze door dat je in een verhitte, emotionele discussie met je partner bent beland. Moet een auto iets doen met deze informatie of niet?

Ik denk dat wij op dit moment over het algemeen nog behoorlijk bang zijn voor de ‘slimme auto’. Zo zijn wij mensen: bang om de controle uit handen te geven en wantrouwend jegens nieuwe techniek. Ook ik geef toe dat het mij een ontzettend vreemde ervaring lijkt wanneer de auto, een levenloos apparaat, de controle van je overneemt op het moment dat je de fout in gaat of in dreigt te gaan. Stel je eens voor: een auto die zelf de dichtstbijzijnde parkeerplaats opzoekt wanneer je jouw concentratie verliest of een audiosysteem dat automatisch het volume verlaagt wanneer je onoplettend door de drukke stad rijdt… Is het onmogelijk? Natuurlijk niet. Niks is meer onmogelijk, kijkend naar waar de auto zo’n eeuw geleden stond. Dus ja, bang zijn. Wat is bang zijn? De eerste pioniers slaakten een zucht van verlichting wanneer hun vehikel niet onder hun kont in de fik vloog. Dus waarom zouden wij bang zijn voor een auto die ons een beetje gaat betuttelen?

Column Mitchell van der Koelen: de auto 2.0.

Recent Content