Chrysler / Fiat-rebadging leidt tot wisselende resultaten


Het koppelen van Chrysler aan het Fiat-concern was een gewaagde, maar goede zet van Marchionne, het is nu de kurk waar Fiat op drijft. Maar hoe verloopt het praktische gedeelte van de integratie, de rebadging van Amerikaanse modellen voor de Europese markt? Soms goed, en soms…ronduit slecht. Chrysler / Fiat-rebadging leidt tot wisselende resultaten.

Momenteel worden in Europa de Lancia Thema en Voyager (Chrysler 300 en Voyager) en deFiat Freemont (Dodge Journey) verkocht. Later dit jaar volgt de Lancia Flavia (Chrysler 200 cabrio). Van de rebadges verkoopt de Freemont prima. De jaarlijkse verkoopdoelstelling is 30.000 stuks, en in Q1 werden er 6.498 afgezet. Bijna op koers dus.

Een heel ander verhaal is het met de Lancia’s. De Thema en Voyager hebben een doelstelling van respectievelijk 11 k en 10k stuks, maar lijken met het huidige tempo volgens Automotive News af te stevenen op 2.400 en 1.350 jaarverkopen. De vraag is dan ook of Marchionne, op de hoogte van de zwakke Europese automarkt, geen onrealistisch hoge doelstellingen hanteert. Hetzelfde kan hem verweten worden met de Fiat 500 in zijn eerste jaar in de VS. Desalniettemin moest de CEO daar het veld gewoon ruimen (hoewel er meer leek mee te spelen).

Vanzelfsprekend omvat een integratie van bedrijven meer dan alleen wat hierboven is aangehaald (zo doet MOPAR bijvoorbeeld nu wereldwijd de aftersales en onderdelen), maar dit is toch een aardige graadmeter van succes. Het helpt echter niet meer dat Italië, de grootste markt, momenteel flink in het slop zit.

Hoe lopen de verkopen in Nederland? De Freemont wordt hier niet verkocht, en de Thema en Voyager verkochten respectievelijk 31 en 56 keer in het eerste kwartaal van 2012. Vooral van dat laatste sta ik te kijken.

Bron

Chrysler / Fiat-rebadging leidt tot wisselende resultaten.

Recent Content