Chevrolet Corvette Stingray: nieuwe American muscle met een oude naam


De nieuwe Chevrolet Corvette Stingray grijpt met zijn naam terug in het verleden maar zet een grote stap richting de toekomst met een geheel nieuw platform en prestaties van een nog hoger niveau. Met zijn uitneembare dakpaneel is de Corvette Stingray een coupé-cabriolet. Chevrolet Corvette Stingray: nieuwe American muscle met een oude naam.

Oude naam, moderne vormgeving

Met de naam “Stingray” grijpt Chevrolet terug naar een roemrijk verleden. Hoewel de nieuwe Corvette dus is voorzien van een retro naam, beschikt de auto niet over een dito vormgeving. De Chevrolet Corvette Stingray oogt vooruitstrevender dan ooit tevoren. De karakteristieke ronde achterlampen hebben plaatsgemaakt voor moderne dubbele units zoals die van zijn kleine broer Camaro. De rest van de koets is ook helemaal nieuw getekend, scherper, maar onverminderd “dik” en gespierd. Het klapstuk wordt wat ons betreft geleverd door de schaamteloos pochende, vierdubbele (!) uitlaatpijpen. De Corvette Stingray blijft een onvervalst Amerikaans icoon. Ook het interieur is flink op de schop gegaan. Wie de nieuwe cockpit bekijkt, ziet ongetwijfeld overeenkomsten met de Audi R8. Dit is geen schande, want zijn Duitse concurrent zet zo’n beetje de toon qua kwaliteit en afwerking. De nieuwe Corvette Stingray oogt van binnen dan ook veel hoogwaardiger.

Dat de wijzigingen aan de nieuwe Corvette Stingray zich niet beperken tot het uiterlijk, blijkt wel uit het aantal technische vernieuwingen. De Corvette Stingray is, zoals de Amerikanen dit zo mooi kunnen uitdrukken, “built from the ground up”. Vrijwel alles aan deze geweldenaar is nieuw: de auto deelt slechts 2 componenten met de vorige generatie.

Snelste standaard-Corvette ooit

Natuurlijk bent u benieuwd naar de prestaties van de nieuwe Corvette Stingray. Laten wij beginnen met de melding dat wij hier te maken hebben met de zuinigste Corvette ooit. Niet dat dit een verkoopargument zal zijn, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen. Ondanks dit feit, bevinden de prestaties van de wagen zich wederom op een hoger niveau. Als eerste Corvette sprint de Stingray in standaarduitvoering in minder dan 4 seconden van 0-100 km/u. De specificaties zijn nog schattingen, maar volgens Chevrolet mag men rekenen op een vermogen van 335 kW/450 pk en een koppel van 610 Nm voor de standaarduitvoering, die beschikt over een 6.2 liter V8. Ook trekt deze uitvoering in bochten al meer dan 1g aan grip, wat doet vermoeden dat de Vette niet alleen op rechte stukken maar ook in bochten sneller is dan ooit. Natuurlijk is de Chevrolet Corvette Stingray voorzien van achterwielaandrijving. Nieuw is ook de zeventraps automatische versnellingsbak met “Active Rev Matching”, dat zorgt voor het juiste toerental bij het schakelen. De porties tussengas van de machtige V8 zullen ongetwijfeld heerlijk klinken. Een goed gezegde luidt “ Power is nothing without control” en dat realiseert Chevrolet zich maar al te goed. Om van de Corvette Stingray een geweldige rijmachine te maken, is het gewicht flink omlaag gebracht. De Amerikaanse sporter beschikt over een aluminium chassis, een koolstofvezel motorkap, verwijderbaar dakpaneel en kunststof spatschermen, deuren en achterschermen. Ook op de onderkant van het koetswerk is gebruik gemaakt van koolstofvezel. Alle maatregelen hebben gezorgd voor een optimale gewichtsverdeling van 50/50.

Vanaf het begin is bij de ontwikkeling van de auto rekening gehouden met circuitgebruik. Chevrolet levert optioneel het Z51 Performance Package met daarin een elektronisch sperdifferentieel, een dry-sump oliesysteem, remkoeling en een aerodynamicapakket voor meer stabiliteit op hogere snelheden.

Vanaf het derde kwartaal leverbaar

Met hooggespannen verwachtingen wordt uitgekeken naar de nieuwe Corvette Stingray. Niet alleen door potentiële klanten en liefhebbers maar ook door Chevrolet zelf: “Stingray is één van de heilige namen in de autogeschiedenis,” zegt Ed Welburn, GM vice president global design. “We wisten dat wij de naam Stingray niet mochten gebruiken tenzij de auto volledig recht zou doen aan zijn erfgoed. Het resultaat is een nieuwe Corvette Stingray die breekt met tradities, terwijl hij toch over heel de wereld direct herkenbaar zal zijn als een Corvette.

De nieuwe Corvette Stingray zal worden gebouwd in de GM-fabriek in Bowling Green die met een investering van $131-miljoen is opgewaardeerd, inclusief een nieuwe bodyshop ter waarde van $52 miljoen voor de fabricage van het aluminium frame, die voor het eerst in eigen huis wordt uitgevoerd.

Wij geloven dat de Corvette de toekomst vertegenwoordigt van moderne performance auto’s omdat hij meer vermogen heeft, meer rijplezier geeft en een lager brandstofverbruik heeft,” vertelt Tadge Juechter, de Corvette chief engineer. “Het resultaat is naar alle maatstaven een nog hoger prestatieniveau. De nieuwe Corvette heeft vergeleken met alle voorgaande standaard Corvettes de snelste acceleratie, de beste grip in bochten, is het beste geschikt voor de autosport, remt het allerbeste en heeft het laagste brandstofverbruik.

De nieuwe Corvette Stingray coupé komt in het derde kwartaal van 2013 op de markt.

Chevrolet Corvette Stingray: nieuwe American muscle met een oude naam.

Recent Content