Caterham-instapper krijgt 660 cc Suzuki-driecilinder turbo


Dit is de kleinste en meest efficiënte motor die ooit in een Seven is gelepeld. Yay or nay? Caterham-instapper krijgt 660 cc Suzuki-driecilinder turbo.

Met de compacte, lichtgewicht turbomotor van Suzuki wordt de nieuwe Seven lichter dan hij in tijden is geweest. Caterham zegt hiermee een hommage te brengen aan de eerste, iconische Sevens. We hoeven ons geen zorgen te maken over het hart van de wagen, want Caterham heeft zowel de motor als de vijfbak van Suzuki onder handen genomen. De Seven blijft hierdoor op en top Brits. Ook het chassis en de ophanging werden aangepakt om de geest van de oude Sevens terug te halen.

Caterham wilde een lichtgewicht aandrijflijn, maar deze moest aansluiten bij het karakter van de Sevens. Met Suzuki’s expertise op het gebied van kleine motoren werden zij gekozen om te helpen bij het bouwen van de meest efficiënte en lichtste Seven ooit. De specialisten van Caterham hebben de motor zo aangepast dat hij helemaal bij de Seven past. De auto moet nog steeds een geweldige prestatie leveren, maar met een lager brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Caterham Cars CEO, Graham Macdonald:

It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer and we believe we have got the formula for our new entry-level vehicle just right. Our intention for this car is to offer the joy of the Seven in distilled form, so the new entry-level car is lighter, cheaper, more economical and more accessible than ever.

Wat het vermogen en gewicht van de Caterham-instapper wordt is nog niet bekend. Macdonald belooft wel dat de nieuwe auto gemakkelijk te besturen is. In het design is rekening gehouden met een neutrale wegligging, zonder het sportieve en gevoelige van de Seven uit het oog te verliezen. De eerste exemplaren zullen eind 2013 worden geleverdvoor een Britse vanafprijs van 17.000 pond (21.000 euro).

Caterham-instapper krijgt 660 cc Suzuki-driecilinder turbo.

Recent Content