Cadillac V-series


Ding dong: Cadillac aan de deur. Of de redactie misschien even een rondje zou willen blazen met de STS-V en XLR-V, twee snelle Yanks die nieuw in de Benelux geïntroduceerd worden. Terwijl Smoke kotsend het toilet opzocht, Wouter het plots druk had met andere dingen en Sacha mompelde dat hij het tegenwoordig niet meer zo heeft op achtcilinders, stond ik koeltjes op en stapte naar voren om mijn komst te bevestigen. Dat Cadillac mijn merk is en een V-series mijn eerste keus zou zijn als ik een ton te besteden had vertelde ik er niet bij, maar het schijnt dat de beste man even goed moest kijken welke van de twee uitgestoken lichaamsdelen hij de hand moest drukken. Cadillac V-series.

Om ‘het nieuwe Cadillac’, zonder roze vleugels of Elvis, in Europa in de kijker te zetten toert het merk momenteel van land naar land met hun topmodellen. Afgelopen dinsdag was het circus neergestreken op het RDW testcircuit in Lelystad. Na een korte GM persbabbel, waarin onder meer duidelijk werd dat de langverwachte 600+ pk über-Corvette in 2008 echt komt, kon er gereden worden.Beide V-series mocht ik eerst eens over de ‘oval’ van de RDW jagen, wat vooral een leuke ervaring is maar je verder niet bijster veel vertelt over de auto’s. Behalve dat ze met een enorme vaart richting begrenzers gaan, en dat een head-up display erg handig is als je in een kombocht wilt weten hoe hard je precies rijdt zonder jezelf langs de vangrail te smeren. Ook is het leuk om met 190 in zo’n bocht je linkerbeen even op te tillen; de G-krachten zijn niet kinderachtig.

In de *kuch* pittoreske omgeving van Lelystad begon vervolgens het echte werk. Ooit waren lange, lege wegen het enige positieve dat ik aan Flevoland kon ontdekken, maar dankzij de arm der pet is zelfs dat ene pluspuntje verleden tijd. Een aantal besnorde motormuisjes was even weggeslopen van de lederseksboerderij en stond achter verscheidene struiken langs overzichtelijke wegen te wachten om de portemonnees van (uiteraard onschuldige) testrijders te rollen. Bedankt voor de leuke dag jongens enne, volgende keer beter.

Om te beginnen nam ik een STS-V mee: groot, zwaar, luxe, supercharged en met veel grote getallen zoals 476. 4,9. 250. En 99.950. Dat laatste kom je ook nooit overheen, want er is slechts één uitvoering – alles wat je nog aan kunt kruisen is de kleur.

Maak niet de fout een cruiser als de STS-V af te tekenen tegen een sportwagen als bijvoorbeeld de M5. Het is het verschil tussen een bommetje en plat op je buik landen. Geen strakke kuipstoeltjes in de Cadillac, maar dikke halflederen zetels met verwarming voor en achter. Een relatief dun, sterk bekrachtigd stuur en een automaat met volstrekt nutteloze tiptronic-functie. Want zelf schakelen doe je dus niet in zo’n auto.

De blazer op de Northstar V8 is van orkaankracht. Hij schijnt dan ook ‘Bitch’ gedoopt te zijn. Het is zelfs zo erg dat ze de boring van de cilinders kleiner hebben gemaakt (van 4,6 naar 4,4 liter) zodat het blok steviger is en niet na de eerste acceleratiepoging op je schoot ligt. In de STS-V merk je weinig van al dat geweld – in alle rust vlieg je je rijbewijs voorbij.

Heel anders wordt het als je in de XLR-V stapt, die dezelfde Northstar met iets minder pk’s herbergt maar ook 200 kg minder weegt. Het is geen geheim dat Cadillac deze auto op het platform van de Corvette gebouwd heeft, en dat wordt meteen duidelijk als je de motor boven de 3500 toeren laat klimmen. Want dan gaan de bekende klepjes in de uitlaat open en word jij heel erg blij. Het supercharger-gesis is duidelijker aanwezig en de acceleratie is bruter. De wegligging is dik in orde, zonder dat de auto te stug is voor zijn soort. En of je het dak nu open of dicht hebt, het ding is een headturner.

Je zou bijna vergeten om over de afwerking te zeuren, maar dat moet natuurlijk wel even. Want een windscherm dat schittert door afwezigheid, een opbergvakje uit een Aveo, een constant kraakje in de verstelbare stuurkolom en een opengehaalde vinger als je iets van onder de stoel wilt pakken, dat kan natuurlijk niet in een auto van €121.150. Dus Cadillac, doe daar maar even heel snel wat aan.Want verder is de XLR-V een absolute droom. Dat hoef je niet van mij aan te nemen, je mag het ook aan de petjes in die foute 306 vragen die ik met hoge snelheid en toeren inhaalde. Of de toeschouwers bij de kombaan. Of aan de wandelaars onder dat brede viaduct waar ik een kickdown even niet kon weerstaan.

Cadillac V-series.

 

Recent Content