Brengt de Celerio Suzuki weer aan de top?


In de jaren ’90 was Suzuki niet weg te denken uit het straatbeeld. Het grootste gedeelte van alle compacte wagens werd geleverd door Suzuki of Daihatsu. De twee Japanse merken waren pioniers op het gebied van kleine, zuinige wagens. Auto’s die juist nu populair zijn maar op een of andere wijze heeft Suzuki de boot een beetje gemist. Daihatsu heeft zich uit ons land zelfs helemaal teruggetrokken omdat het niet meer op kon boksen tegen de immer toenemende concurrentie. Brengt de Celerio Suzuki weer aan de top?

Suzuki heeft weliswaar meer ijzers in het vuur: het merk doet goede zaken met de Swift en de SX4 maar juist daar waar momenteel volumes kunnen worden gedraaid, in het A-segment, wil het niet zo vloten. Met de Alto is kwalitatief gezien niets mis maar toch kan-ie niet zo zijn stempel op het segment drukken als dat hij deed in de jaren ’90. Misschien kan de Celerio zorgen dat Suzuki weer bovenaan de verkooplijsten te vinden zal zijn?

Focus op ruimte en zuinigheid

Met de Celerio volgt Suzuki niet de trendy richting van het segment. De auto is redelijk recht-toe-recht-aan, zonder overbodige fratsen. Suzuki lijkt dan ook niet in te willen spelen op een trendy, jong publiek. In plaats daarvan zet Suzuki in op twee andere belangrijke speerpunten: ruimte en zuinigheid. De Suzuki Celerio is wat hoger dan de meeste andere modellen in het A-segment. De hogere daklijn maakt het mogelijk om de stoelen hoger te plaatsen waardoor de Celerio iets meer aan zal voelen als een kleine MPV. De bagageruimte van 254 liter is naar maatstaven van dit segment erg ruim.

Slechts 85 gram per kilometer

De aandrijving van de Suzuki Celerio wordt verzorgd door een geheel nieuw ontwikkelde 1.0 liter driecilinder met een vermogen van 50 kW/68 pk. De CO2-uitstoot van 85 gram per kilometer zet voorlopig de maatstaf in het segment. De prijs van de Celerio is nog niet bekend maar wij kunnen ons voorstellen dat de auto met deze waarden in financieel opzicht erg aantrekkelijk is. Suzuki kan de Celerio ook leveren met een eveneens nieuw ontwikkelde automaat.

De Suzuki Celerio zal naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar leverbaar worden. Veel details zijn nog niet bekend maar Suzuki heeft laten weten dat de Nederlandse versie standaard zal beschikken over stabiliteitscontrole, zes airbags en Hill Hold Control.

Brengt de Celerio Suzuki weer aan de top?

Recent Content