Nieuwe ronde in de battle tussen de Bovag en de Staat: eerstgenoemde voorspelt forse brandstofverkoopdalingen, en werkt ondertussen hard aan een claim tegen de Nederlandse overheid vanwege de accijnzen. Bovag: 7% minder diesel en 20% minder LPG in 2014.
We zagen reeds in de cijfers van het CBS dat de brandstofverkoop een dalende tendens vertoont. Met name het vedwenen voordeel dat Nederland met de dieselprijs had leidt transporteurs er toe nu voor de grens, in plaats van in Nederland te tanken. In de woorden van Bovag-woordvoerder Tom Huyskens:
Voor transport hebben we het over Nederlandse, maar vooral buitenlandse trucks die met 1.000 liter tegelijk de tank vol kunnen gooien en dat niet meer hier doen, maar nu voor de Belgische of Duitse grens op de rem trappen. Volgens vadertje Staat zou de economie aantrekken en dan vooral de export (vanuit Rotterdam, Aalsmeer etc); dan zou er dus ook meer diesel moeten worden getankt…
Daarnaast komen Belgische en Duitse particulieren (waar het dieselaandeel onder personenauto’s véél hoger is) niet meer in Nederland tanken, omdat het prijsverschil niet meer bestaat of is omgedraaid.
Verder vwb de terugloop in benzine en diesel: deels te verklaren inderdaad door zuiniger wagenpark, maar dan zie je normaalgesproken een terugloop van 1 à 2 procent t.o.v. het jaar ervoor. Niet 6 of zelfs 8 procent. En al helemaal niet als de economie groeit. Voor benzine geldt ook dat er 1 januari is geïndexeerd op de accijns, terwijl Duitsland en België dat niet hebben gedaan; prijsverschil is dus wederom opgelopen en nog meer particulieren gaan naar de buurlanden.
De Nederlandse overheid in het algemeen, en verantwoordelijk staatssecretaris Eric Wiebes in het bijzonder, is niet van plan iets te doen met de accijnzen. Het zegt zo’n 280 miljoen euro aan extra in komsten te verwachten, de Bovag houdt het op 3 miljoen aanlagere inkomsten.
De voorgenomen claim tegen de overheid voor inkomstenderving van de grenstankstations wordt overigens doorgezet. In september verwachten de brancheorganisaties Bovag en BETA deze bij de rechter neer te leggen.
Bovag: 7% minder diesel en 20% minder LPG in 2014.