BMW Z4 sDrive35i


Een roadster staat ofwel hoog op je verlanglijstje, of je vind het overdreven speelgoed voor mannen (M/V) die hard op weg zijn naar een midlife crisis. Het zou mij overigens niet uitmaken dat je dat van me denkt, roadsters zijn cool. BMW Z4 sDrive35i.

Waarom heeft de roadster die aantrekkingskracht? Slechts twee zitplaatsen, een niet al te grote bagageruimte en een stevig prijskaartje klinken niet echt als een goede deal. Ook bij BMW is er voor de prijs van een beetje leuke Z4 heel wat ander lekker spul te krijgen. Auto’s die stuk voor stuk ook sportief zijn, fijn rijden, genoeg prestaties bieden en ook nog eens veel praktischer bruikbaar zijn.

En toch he, toch wil ik er één. Waarom? Als ultieme driving machine klopt het concept van de roadster voor 100%. De motor ligt voorin (hoewel Porsche eigenwijs een middenmotor monteert in de Boxster) en de aandrijving geschiedt op de achterwielen. Er zijn maar twee zitplaatsen, want niemand zit te wachten op kotsende kinderen / vrienden of vriendinnen na en zeker niet tijdens een inspirerende rit door de bergen. Laat staan dat je zit te wachten op de 2x 75 kg extra gewicht die een beetje passagier met zich meebrengt. De roadster moet lichtgewicht zijn en liefst ook nog een optimale gewichtsverdeling hebben.

Vergeleken met de vorige generatie is het design van de Z4 een stuk softer geworden. De scherpe vouwen zijn afgerond om het ontwep wat minder extreem te maken. Het is wellicht vloeken in de kerk, maar BMW lijkt goed te hebben gekeken naar Audi: met een minder uitgesproken ontwerp vinden meer potentiële klanten de auto mooi en dat is goed voor de afzet. De praktische inzetbaarheid bleek ook een hoog goed te zijn voor de beoogde doelgroep. Vandaar dat het (vaak mooiere) stoffen dak heeft plaats moeten maken voor een aluminium exemplaar. Een unicum in de autowereld is dat er twee vrouwen verantwoordelijk waren voor het ontwerp van de Z4. Juliane Blasi ontwierp de buitenkant en Nadya Arnaout tekende het interieur. Dat het twee vrouwen zijn, is puur toeval. Helemaal aan de start van het ontwerpproces mogen designers bij BMW een ontwerp insturen en deze keer bleken de twee beste ontwerpen beiden door een vrouw gemaakt.

Bij het ontwikkelen wilde BMW vooral ook dat de Z4 praktischer en breder dagelijk inzetbaar zou worden. Vandaar dat er meer ruimte is in het interieur en dat er ook meer opbergruimte is gecreëerd. De bergruimte binnen handbereik is nog steeds niet fantastisch, maar achter de stoelen is er een aflegplank over de gehele breedte van de auto. Daar kunnen je zowel los spul kwijt alsmede niet al te grote tassen. Golfers zullen verrukt zijn dat met het optionele doorlaadsysteem er zelfs twee fullsize golftassen mee kunnen.

Met het dak open is het overigens wel een fijne uitdaging om je bagage te bevrijden. Volgens de documentatie zou er toch echt een manier moeten zijn om het dak weer half dicht te klappen om zo bij de bagage te komen. Bij navraag bleek dat die mogelijkheid er inderdaad was, hoewel drie BMW engineers zich ermee moesten bemoeien om het ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Daar kan BMW nog wat leren van concurrenten die dat probleem wat eleganter tacklen.

Toch geeft het allemaal niets. Belangrijker is het rijplezier die de Z4 met bakken biedt. Dit is de auto waarmee je de meest kronkelige weggetjes langs de kusten of juist de binnenlanden van Frankrijk, Spanje of Italië gaat rijden. Of waarmee je alle bergpassen in de Alpen kunt bedwingen. Rijplezier is waar de Z4 in uitblinkt. De balans is prachtig en de communicatie overdadig. Op de veelal stoffige en altijd gladde Spaanse binnenwegen kondigde de Z4 het naderen van de grens feilloos aan. In de Z4 zit je zo´n beetje op de achteras en daarmee voel je exact wat er gaande is aan de achteras. De benodigde informatie over het wel en wee van de voorwielen geeft de stuurinrichting netjes door, zodat je totaal op de hoogte bent van de status van grip en tractie.

Mocht je vooral comfortabel willen toeren, wees dan gerust gesteld dat vering en demping van de Z4 veel comfortabeler zijn geworden. Beschouw je dat vooral als een nadeel, bestel dan het instelbare M sportonderstel. Voor 1644 euro kunnen je niet alleen kiezen uit een nog comfortabelere instelling van vering en demping, maar ook voor de lekker harde Sportplus stand. Die laatste stand is dan weer harder dan het onderstel van de vorige Z4. De keuzes kun je maken met het wel standaard aanwezige Dynamic Driving Control wat gasrespons, stuurbekrachtiging, Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) aanpast. Kies je voor een Z4 met automatische versnellingsbak, dan wordt ook nog eens het schakelgedrag gewijzigd.

Ondanks dat BMW een hagelnieuwe zeventraps en met twee koppelingen uitgeruste DCT bak voor de Z4 in de aanbieding heeft, kozen wij voor een exemplaar met een handbak. Het geeft tenslotte zo veel meer voldoening om zelf te koppelen en gezellig in de bak te roeren. Schakelen met knopjes kunnen we iedere dag al op Playstation of Xbox, dus in een echte auto gaan we liever zelf aan de bak. DCT is technisch overigens wel superieur, de bak schakelt immers vloeiend zonder onderbrekingen in de krachtsafgifte, zorgt voor minder verbruik en de Z4 sDrive35i sprint er ook nog een sneller mee naar de 100 (in 5,1 seconden om precies te zijn). Daarmee is de Z4 maar nipt langzamer dan de oude Z4M die 5 seconden rond nodig had voor de standaardsprint.

De Z4 sDrive35i is, zoals iedere BMW liefhebber al vermoedde, uitgerust met de bekende 3.0 liter twin turbo. Totaal pompt de zes-in-lijn een gezonde 306 pk eruit, maar nog belangrijker is het verloop van de koppelkromme die eigenlijk deze naam niet zou mogen dragen. Tussen 1300 en 5000 tpm loopt deze namelijk kaarsrecht op een niveau van 400 nm. In de praktijk betekent dit dat de motor altijd bij de les is en graag voldoet aan je verzoek om nog meer snelheid. Niet voor niets won BMW met dit blok de felbegeerde titel Engine of the Year. Enige kritiekpuntje is dat het uitlaatgeluid wat venijniger zou mogen klinken, het geluid is nu vooral beschaafd mooi terwijl in een roadster de sound best wat brutaler mag.

Een absolute upgrade heeft plaatsgevonden in het interieur: de kwaliteit en uitstraling is er vele stappen op vooruitgegaan. De bedieningselementen zijn veel mooier en BMW heeft de laatste versie van iDrive gemonteerd. Grappige feature is dat er routes kunnen worden ingeladen met hulp van een USB-stick. Je kunt thuis via een Google Maps implementatie op de site BMW-Routes.com een mooi tripje uitzetten en die vervolgens overzetten naar het navigatiesysteem. BMW heeft zelf al wat routes voor je uitgezocht, waaronder een mooie tour rond het IJsselmeer.

Alle mooie innovaties, verbeteringen en upgrades ten spijt blijft er wel iets knagen. Een echte roadster is een mannenauto, bedoeld voor echt ruige kerels zoals Smoke. Met de Z4 beweegt BMW juist de andere kant op en torpedeert en passant één van de mooiste auto’s van de afgelopen tijd. Een nieuwe Z4 Coupé zit nadrukkelijk niet in de planning, want deze zou overbodig zijn naast een met aluminium hardtop uitgeruste Z4 . Een Z4M zou ook al niet in de pijplijn zitten, maar toch heb ik een ideetje voor de mannen (weer M/V) uit Beieren. Maak een Z4M CSL met vast dak, veel pk’s en een lichter gewicht. Liefhebbers uit heel de wereld zullen jullie dankbaar zijn.

Rest ons nog om even de prijzen te noemen: de Z4 sDrive23i met 204 pk sterke 2.5 zescilinder is er vanaf 48.500 euro. Geen geld toch voor een roadster die 242 km/u haalt, in 6,6 seconden naar de 100 sprint en subliem stuurt. De sDrive35i kost 66.000 euro en de sDrive30i (258 pk, 250 km/u, 5,8 seconden naar de 100) 58.500 euro. Kortom leuk speelgoed voor mensen met een prettig gevulde beurs, maar ook super rijdersauto’s die iedere euro waard lijken.

BMW Z4 sDrive35i.

 

Recent Content