In 1987 debuteerde voor het eerst een V12 in een productiemodel van BMW. Het was de 5,0 liter V12 in de BMW 750i, goed voor 300 pk en 450 Nm koppel. Kort na zijn debuut op de Internationale Autosalon van Geneve kreeg de luxe coupé met krachtige V12 3.000 voorbestellingen binnen, wat een groot succes betekende. De ontwikkeling van de V12 begon bij BMW al eerder. Destijds startte BMW een onderzoek naar een mogelijke samenvoeging van twee zescilinder motoren. In 1974 werd het prototype al vrijgegeven, echter vanwege het enorme gewicht van 315 kg was de motor te zwaar om in een productiemodel te leveren. Daarom besloot BMW de ontwikkeling van de V12 motor voort te zetten met een focus op het verlagen van het gewicht. Echter de opkomst van de oliecrisis in de jaren ‘70’ bracht de ontwikkeling van de V12 tijdelijk tot stilstand. In 1982 deden de BMW technici het project herleven. Het bedrijf besloot af te stappen van het combineren van twee zescilindermotoren en deze keer werd de V12 van nul af aan opgebouwd. Dit leidde uiteindelijk tot de V12 onder de kap van de BMW 750i. De V12 werd sindsdien voortdurend verbeterd en steeds krachtiger. In 1994 kregen wij voor het eerst een verbeterde 5,4 liter V12( 326 pk) te zien in de BMW 7 reeks( E 38). Acht jaar later debuteerde het model 760i E65, waarbij het slagvolume van de V12 werd verhoogd tot 6,0 liter en het vermogen naar 445 pk steeg. Hoe ver het concept is doorontwikkeld blijkt wel uit de huidige BMW 7 Serie F01. De motor heeft zijn volume van 6,0 liter behouden maar hij levert nu maar liefst een vermogen van 544 pk en 750 Nm.
BMW viert 25 jaar V12.