BMW plant voorwielaangedreven 1 serie sedan


‘Achterwielaandrijving is leuk, maar veel meer verkopen en winst is leuker!’, aldus het management van BMW toen ze de plannen voor de 1 Serie sedan ontvouwden. Er moet uit München naturlijk wel een antwoord op de A3 Sedan en CLA komen. BMW plant voorwielaangedreven 1 serie sedan.

Ondanks dat ze het bovenaan de voedselketen met een paar potentieel briljante productennog steeds hard proberen te verdoezelen, verwordt BMW steeds meer tot een mainstreammerk, met de daarbij behorende onvermijdelijke middelmatigheid, of, erger, ondermaatsheid.

We noemen bijvoorbeeld de BMW 114d, een fop-BMW met een op papier heel zuinige 1.6 liter met fuck-all pk, speciaal voor de mensen die zich eigenlijk geen BMW kunnen veroorloven, maar aan wie het merk onder het mom van ‘geld maken’ toch graag iets verkoopt. Noem het de sub-prime hypotheek van de autowereld. Vroeger had BMW zijn neus voor dit soort onzin opgehaald, maar tegenwoordig zijn de eurotekens in de ogen sterker dan principes.

Daarnaast komt er een hele rits voorwielaangedreven modellen aan (zelfs de komende X1volgens de geruchten), waar de verwachtingen vrij cynisch over zijn, maar zo lang er nog geen model van op de markt is kunnen we hier moeilijk over oordelen. Wie weet rijden ze briljant, en daadwerkelijk een klasse hoger.

Uit sales-oogpunt mag een sedan in het C-segment eigenlijk ook niet ontbreken. De Duitse concurrenten hebben deze al bij hun dealers staan, en nu schijnt BMW ook een hap van die taart te willen. Een 1 Serie-sedan op basis van het UKL1-platform, waar zowel de nieuwe generatie MINI als de onderkant van het BMW-spectrum op komt te staan, lijkt derhalve onvermijdelijk.

Immers: het platform staat er al, en de drie- en viercilinder-motoren zijn al ontwikkeld, dus het enige dat je hoeft te doen is twee extra deuren in de 1 Serie, eeehhhh 2 Serie Coupetekenen, en hem aan de achterzijde iets praktischer te maken. Minimale inspanning, maximaal resultaat.

Intern heet het project NES (New Entry-level Sedan), zo meldt Automotive News, en we kunnen rond 2017 een productiemodel verwachten. Eigenlijk wordt het qua formaat een 3 Serie van twee generaties terug, maar dan zonder de RWD en de heftige motoren. Alles om de grootste te blijven.

Bron

BMW plant voorwielaangedreven 1 serie sedan.

 

Recent Content