BMW M235i


Een zes-in-lijn met voldoende vermogen, een fraai gelijnde koets en een beter onderstel: dat noemen we een happy-ending. BMW M235i.

M-Performance

De M-Performance modellen (M550d, X5 M50d, M135i) vullen het gat tussen de M3, M4, M5, M6 en de reguliere BMW’s. Meer dan een M-sport pakket en de oh-zo-belangrijke M-badge wordt er overigens niet toegevoegd. Sterker nog, als je wat opties aanvinkt zijn de uiterlijke verschillen tussen een 218d en M235i minimaal. Ook de motoren zijn niet voorbehouden aan de M Performance modellen, het 35i blok is immers in zo’n beetje de hele BMW range verkrijgbaar.

Fraai, maar een tikje anoniem
Als ik van één ding van de 1-serie geen fan was, dan was het de styling van het front. De 2-serie krijgt gelukkig een ander voorkantje mee, die sommige tuners als verbetering zelfs al op de 1-serie schroeven. Ook zijn voorganger wordt qua styling overtroffen: het gedrongene waar sommigen moeite mee hadden bij de 135i Coupé is verdwenen. De lengte groeide dan ook met 72 mm, de breedte met 32 mm en de wielbasis met 30 mm.

Ondanks dat dit de dikste 2-serie is die je op dit moment kan krijgen, en dat kleur er op het Nederlandse wegennet uitspringt, bleven reacties uit. Normaal gesproken zijn er altijd wel mensen die bij dit kaliber auto een duimpje omhoog steken, een stoplichtsprintje willen doen of de camera te hand nemen. Het mocht niet zo zijn voor de M235i, mocht je dit zoeken in een auto dan bevelen we van harte aan om door te sparen voor de M3 of M4.

Prestaties: een dikke voldoende
Een dikke motor in een niet al te grote koets: dat is bijna altijd een winnende combinatie. De zes-in-lijn Twinpower turbo doet alles wat je van hem verwacht. Het beschikbare maximaal aantal paardenkrachten (326 pk om exact te zijn) is ruim voldoende om de begrensde topsnelheid van 250 km/u te halen. Ook op de sprint stelt de zespitter niet teleur. Met handbak moet er in exact 5 seconden 100 op de teller staan, de achttraps automaat met launch control is met 4,8 seconden nog iets sneller. De GLA45 AMG doet het in exact dezelfde tijd en de A45 AMG is zelfs nog 0,2 seconden sneller.

Driftig
De balans in de M235i is prachtig, hoewel met teveel snelheid de bocht in er eerst onderstuur optreedt. Als je de entry-snelheid goed krijgt, dan blijkt de M235i heel exact te plaatsen. Tenzij je de hooligan uithangt en de achterzijde bewust forceert. Met 326 pk en 450 Nm op de achteras is dat zeker in korte bochten geen enkel issue. De M235i is nogal tailhappy, vooral onder natte en koude omstandigheden. Bovendien heeft BMW naar de kritiek op de M135i geluisterd en er is dus een mechanisch sperdifferentieel verkrijgbaar. Het sper staat op de prijslijst van het M-Performance accessoires gamma en is schijnbaar afkomstig van de firma Drexler.

Wat je nog meer moet weten
“Het zijn de opties die je nekken.” Dat is wat ik eerst dacht, maar het is wellicht vooral de niet heel riante basisuitrusting die de prijs van een M235i opdrijft. Wil je luxe zoals leer, navigatie en metallic lak, dan is het zaak de knip weer te trekken. De testauto kwam zelfs op 72.030 euro, zonder dat er nou echt exotische dingen op de optielijst staan (check het rekenfoutje in de video). Voor de leaserijders onder jullie is het overigens fijn om te weten dat de 220d met automaat in aanmerking komt voor het 20% bijtellingstarief.

De M235i met automaat kost 59.221 euro. De versie met handbak is door een iets hogere CO2 uitstoot zelfs 59.500 euro. Het belastingvoordeel van de verminderde CO2-uitstoot is overigens ruim 3.000 euro, dus de “gratis” automaat waarmee BMW mee schermt is een sigaar uit eigen doos.

BMW M235i

Recent Content