Bijtellingskanon: de Lexus GS 300H


Als er één premium merk hard op weg is om een fikse boterham weg te pikken bij de Duitse drie, dan is het Lexus wel. Hun laatste wapenfeit? De GS300H die moet gaan scoren met een lage bijtelling. Bijtellingskanon: de Lexus GS 300H.

Kersverse ‘300’ aandrijflijn

Zakelijke rijders konden tot het einde van 2012 bij de Japanners terecht voor een bijna 350 pk sterke 20 % bijteller. Echter gooide onze belastingdienst roet in het eten waardoor deze powerhybrid verdween richting de rode cijfers. Toch had Lexus een downsize-blokje achter de hand. De kersverse ‘300’ aandrijflijn uit de nieuwe IS300H.

224 pk, 350 Nm

Moederbedrijf Toyota heeft het voor elkaar gekregen om de smeuïge aandrijflijn uit de IS geschikt te maken voor de grotere vijf serie concurrent GS. De specificaties bleven hetzelfde en dat betekent dat de GS 300H een vermogen meekrijgt van 224 pk en een geschat koppel van 350 Nm. Geen verkeerde cijfers en voldoende om de 0-100 sprint af te leggen in negen seconden rond.

1 op 20.8, 109 gram co2

Desondanks noteert de GS voorbeeldige cijfers op het gebied van het verbruik. Zo neemt hij elke 20,8 kilometer genoegen met slechts één liter benzine en met name de zeer lage CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer is bewonderenswaardig. Geen enkele concurrent kan hier aan tippen. Enkel de Bluetec Hybrid, E van Mercedes-Benz komt in de buurt, echter betreft dat een diesel.

Een GS-rijder ontbreekt het niet aan luxe. De instap GS 300H is met zijn zeer scherpe vraagprijs van € 46,390,- als BUSINESS LINE voorzien van bi-xenon verlichting, cruise control en climate control, een automatische transmissie, 17 inch lichtmetalen velgen, Bluetooth, parkeerhulpcamera en elektrische stoelverstelling met geheugen voor de bestuurder en passagier. De vier mille duurdere BUSINESS LINE PRO voegt daar parkeernsensoren voor- en achter, lederen bekleding ‘Newport’ en stoelverwarming en -koeling voor de voorstoelen aan toe.

F-Sport

Een lekkere smaakmaker blijft de F-Sport-uitvoering. Naast de 19 inch grote velgen is deze sportieveling aangekleed met een andere voor- en achterbumper, F-Sport spoiler op de achterklep en diverse logo’s her en der. Ook krijgt de bestuurder de toegang tot de zogenaamde F-Sports stand. Naast de rijmodi, Eco, Normal en Sport wordt de Sport+ modus beschikbaar. Het onderstel zal dan een stuk straffer zijn afgeveerd terwijl de besturing zwaarder en iets scherper wordt dan normaal. Vierwielbesturing is tevens aan de orde en dat geeft de GS een nog responsievere handling.

President

De absolute topper op het gebied van luxe en raffinement is de President uitvoering. Naast het fabelachtig goede Mark Levinson Audiosysteem en de Hard Disk Drive navigatie, is deze uitgerust met actieve luchtvering, head-up display, multimediasysteem voor de achterste passagiers en een klimaatcontrolesysteem dat verdeeld is in drie zones.

De Lexus GS300H is per direct te bestellen.

Bijtellingskanon: de Lexus GS 300H.

Recent Content