Namens AutovoorU was Irwin Versteegh aanwezig op de autosalon van Genève, dé plek waar de nieuwste modellen worden onthuld. Wij geven u natuurlijk graag een samenvatting van de belangrijkste nieuwtjes. Beursverslag Genève.
BMW 3 serie Gran Turismo
BMW presenteert in Genève de compleet nieuwe 3 serie Gran Turismo (GT). De 3 GT is 20 cm langer dan de 3 Touring en de wielbasis nam met 11 cm toe. De hoogte van de auto groeide eveneens met een dikke 8 cm. Net als de 5 Serie GT biedt ook de 3 serie GT een flexibeler karakter met een grotere kofferbak (en klep) en meer beenruimte op de achterbank. Daar heeft de 3 serie GT zeven centimeter meer ruimte voor de onderste ledematen tot zijn beschikking dan de normale 3 en ook de hoofdruimte is aanzienlijk gegroeid. De 3 GT wordt geleverd met drie benzinemotoren en twee diesels die variëren in vermogens van 143 pk in de 318D tot 306 pk in de zescilinder 335i. De prijzen starten bij € 41,480,- voor de 320i GT met handbak.
Renault Captur
Door stijl en functionaliteit te combineren, bevat de Renault Captur het beste van drie werelden: de ruimte en veelzijdigheid van een MPV, de robuuste uitstraling van een SUV en het comfort en gemak van een hatchback in één. Hij draagt de ambitie van Renault uit om innovatie voor iedereen bereikbaar te maken. De Renault Captur biedt een aantal functionaliteiten die nieuw zijn voor het Crossover segment, zoals de verschuifbare achterbank, de bagageruimte met dubbele bodem, een kofferbakinhoud van minimaal 377 liter en het navigatie / multimedia-aanbod dat bestaat uit Media Nav en Renault R-Link. Het motorenaanbod bestaat uit de ENERGY 90 en 120 pk turbo benzinemotoren en een 90 pk sterke 1.5 DCI dieselmotor. Verder presenteert Renault een nieuwe, 130 pk sterke, benzinemotor met turbo die ten opzichte van de vorige versie 15% minder brandstof verbruikt.
Hyundai Grand Santa Fe en vernieuwde IX35
Hyundai heeft de gloednieuwe Grand Santa Fe meegenomen naar Genève. Een full size SUV van het formaat Audi Q7 die ten opzichte van de normale Santa Fe 20 centimeter langer is en twee extra passagiers kan meenemen. Uiterlijk verschilt hij met een iets andere bumper vóór en achter, een andere grille en mistlampen van de normale Santa Fe. De Grand Santa Fe wordt in Nederland ook leverbaar met 6 stoelen waarbij de twee op de tweede zitrij bestaan uit captain chairs. De kofferruimte meet 634 liter, wat bijna 50 liter meer is dan de korte versie. Hyundai heeft deze kans meteen aangegrepen om een kleine update uit te voeren. Zo wordt de Grand Santa Fe, in tegenstelling tot de normale, wel leverbaar met adaptieve xenon koplampen, lane departure warning systeem en een automatisch te openen en sluiten achterklep. Motorisch is er geen keuze en zorgt een 197 pk sterke 2.2 CRDI dieselmotor in combinatie met een automatische transmissie voor de aandrijving van alle vier de wielen.
De Hyundai IX35 is gefacelift en dat was wel nodig ook. Drie jaar na zijn introductie liep hij – in vergelijking met de compleet vernieuwde vloot – een beetje achter. Om het succes vast te houden (Sinds 2010 12.000 verkochte exemplaren in Nederland) wijzigt Hyundai de IX35 door middel van vernieuwde koplampen met bi-xenon verlichting, andere achterlichten met LED techniek en een interieur dat verder is verfijnd door gebruik te maken van mooiere materialen. Op technisch vlak wordt de 2.0 CVVT motor vervangen door een exemplaar met directe inspuiting (GDI) en de komst van een automatische transmissie op de 2.0 CRDI met 136 pk. Het ESP systeem beschikt over een aanhangwagenmodus dat rekening houdt met het extra gewicht en het slingeren van een caravan tegen moet gaan. Op het gebied van uitrusting is de IX35 voortaan leverbaar met het Flex-steer mogelijkheid zoals we die zien bij de i30 en behoort stuurwielverwarming tot de mogelijkheden. Verder krijgt het navigatiesysteem een update in combinatie met een nieuw LCD scherm.
Dacia Logan MCV
De Dacia Logan MCV heeft een opvolger gekregen. Dacia vult zijn aanbod gezinsauto’s aan met de nieuwe Logan MCV, een grote break voor een kleine prijs. Na de lancering van de Lodgy (de modulaire MPV met vijf tot zeven zitplaatsen) en de Dokker (de Ludospace met vijf zitplaatsen voor particuliere en zakelijke klanten), bevestigt de nieuwe Logan MCV dat hij thuis hoort tussen de ruime en praktische auto’s. Deze ruime C-segment break met vijf zitplaatsen richt zich op klanten die op zoek zijn naar een grote auto – zowel qua ruimte als laadvermogen – die comfortabel en praktisch is. Een extra pluspunt is dat de nieuwe Logan MCV efficiënt is en weinig verbruikt (3,8 l/100 km, voor de dieselversie). De laadruimte meet 573 liter en er kunnen lange voorwerpen met een lengte van 2,7 meter worden vervoerd.
Audi A3 e-tron
Audi toonde in Genève de A3 e-tron. De Audi A3 e-tron maakt gebruik van een gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW/150 pk. De maximale trekkracht van de TFSI is beschikbaar tussen 1.750-4.000 tpm. De elektromotor die via een speciale koppeling aan de TFSI-motor is verbonden, levert maximaal 75 kW/102 pk. Zijn maximale koppel is direct beschikbaar (tot 2.000 tpm). De elektromotor is geïntegreerd in de nieuw ontworpen zestraps e-S tronic-transmissie die de aandrijfkracht overbrengt op de voorwielen. Het zogenaamde systeemvermogen (het vermogen van de benzinemotor en elektromotor bij elkaar) bedraagt 150 kW/204 pk en het maximale koppel 350 Nm. Hiermee is naast een sprint van 0-100 km/h in slechts 7,6 seconden ook een topsnelheid van 222 km/h mogelijk. De zeer hoge mate van efficiency komt ook tot uiting in het gemiddelde verbruikscijfer. Volgens de ECE-norm voor plug-in hybrides komt het uit op 1,5 l/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 35 g/km.
Facelift Nissan Leaf en compleet nieuwe Note
Nissan heeft de Leaf gefacelift en ook onderhuids is de auto flink aangepakt met een betere actieradius tot gevolg. Het rijbereik bedraagt nu 199 km en dat is 24 km verder dan voorheen. Mede door de montage van een herzien klimaatcontrolesysteem en de verwarming zou de actieradius bovendien minder snel terug moeten lopen in koudere weersomstandigheden. Nissan heeft de techniek opnieuw nagelopen en verbeterd op het gebied van laadtijd: zo is er nu een 32 Ampère laadmogelijkheid. Verder is de Leaf nu leverbaar met een energiezuinig BOSE geluidssysteem en surround view dat door middel van camera’s een 360 graden zicht geeft rond de auto. Lekker makkelijk met parkeren!
In navolging van het concept model op de autosalon van Parijs 2012, presenteert Nissan nu officieel de nieuwe Note. Het ruimtewonder uit het B segment is opnieuw ontworpen en beschikt over Nissan’s meest efficiënte krachtbronnen zoals de 1.2 DIG-S motor uit de Micra. Verder is er hard gewerkt aan het omlaag brengen van het gewicht waardoor de nieuwe Note nog zuiniger zou moeten zijn.
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo toonde in Genève hun gloednieuwe sportauto de 4C. Voorzien van achterwielaandrijving en een potente turbomotor een op papier al knallende auto. Met 240 pk en een geschat gewicht van ca. 900 kg een auto die alleen cijfermatig al imponeert. De motor is gekoppeld aan een TCT automatische transmissie met dubbele koppeling die de krachten overbrengt op de achterwielen. Met deze auto probeert Alfa Romeo niet alleen Europa maar ook de Verenigde staten opnieuw te veroveren.
Heel veel Volvo facelifts
Volvo greep de salon van Genève aan om het complete gamma, met uitzondering van de V40 en XC90, te voorzien van kleine cosmetische aanpassingen. Het grootste en belangrijkste nieuws schuilde echter in de aanpassing van de V40 D2. Deze stoot na een paar wijzigingen van de grille nog maar 88 gram co2 uit wat in Nederland betekend dat hij in aanmerking komt voor de felbegeerde 14% bijtelling. De S en V60 zijn voorzien van andere koplampen en grille waar de LED strips voortaan zijn verwerkt in de koplampbehuizing zelf. Aan de achterzijde zijn de auto’s voortaan uitgerust met LED verlichting. Onderhuids is voortaan het sportchassis bestelbaar, iets wat voorheen enkel mogelijk was in combinatie met het R-Design pakket. De S80 is bijgeschaafd door middel van een andere grille en een groter Volvo logo. Datzelfde geldt voor de V/XC70. Binnenin is er de keuze voor een verwarmbaar stuurwiel.
Volkswagen Golf Variant, en Jetta Hybrid
Volkswagen is goed vertegenwoordigd met bijzonder veel nieuws. Zo presenteren zij de Variant versie van de nieuwe Golf. De nieuwe Golf Variant is dik 30 centimeter langer dan zijn voorganger zonder dat daar de wielbasis door groeide, deze is gelijk aan de vijfdeurs versie. De kofferbak meet in standaard trim 605 liter en er komt dik 1.000 liter bij op het moment dat de achterbankleuning wordt neergeklapt. Dat is maar liefst 120 liter meer dan bij zijn voorganger terwijl het wagengewicht daalde met iets meer dan 100 kg. Naast de Golf Variant stond de Jetta Hybrid: een auto die de aanval opent op de traditionele hybride auto’s als de Toyota Prius. Een 27 pk sterke elektromotor is gekoppeld aan een 150 pk sterke 1.4 TSI motor. Deze twee motoren brengen via een 7 traps DSG automatische transmissie hun krachten over op de voorwielen. Het gemiddeld verbruik bedraagt daardoor een dikke 1 op 25 en de Jetta Hybrid komt daardoor in aanmerking voor 14% bijtelling.
Chevrolet Trax en vernieuwde Captiva
In navolging van de Opel Mokka presenteert Chevrolet hun eigen variant op deze crossover. De Trax is technisch verwant aan de Opel en het motorenaanbod is gelijk. De Trax is leverbaar met een 140 pk sterke 1.4, een 115 pk sterke 1.6 en een 130 pk versie van de 1.7 CDTI motor. De 140 pk sterke benzine is optioneel verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De Captiva is voor de zoveelste keer gefacelift door middel van een andere bumper voor- en achter, gewijzigde mistlampen en uitlaatsierstukken plus LED verlichting aan de achterzijde die is verwerkt in de nieuwe achterlichten. Verder is de Captiva leverbaar met nieuwe bekledingsoorten in het interieur en andere velgen. Verder is hij rijker uitgerust met stoelverwarming achterin en een keyless entry systeem dat een sleutel overbodig maakt.
Citroën C3 facelift
Met een aantal kleine aanpassingen aan de voor- en achterzijde moet de compacte Fransoos er weer even tegenaan kunnen. De voorzijde is gewijzigd en in de voorbumper vinden we voortaan LED stripjes als dagrijverlichting. Aan de achterkant vinden we nieuwe achterlichten en het interieur is opgefrist met chroomaccenten. Motorisch wordt de vernieuwde C3 leverbaar met microhybride technologie in de vorm van efficiënte dieselmotoren met brandstofbesparende maatregelen als een automatisch start/stopsysteem.
Ford EcoSport
Ford nam de EcoSport mee naar Genève. De compacte EcoSport is gebaseerd op het wereldwijde B-platform van Ford en heeft de wendbaarheid en het lage brandstofverbruik van een kleine gezinsauto en de flexibiliteit, ruimtelijkheid, hoge zitpositie en stoere uitstraling van een SUV. Voor de aandrijving zorgt een 125 sterke 1.0 EcoBoost. De gloednieuwe EcoSport gaat begin volgend jaar in de verkoop en is na de onlangs geïntroduceerde Ford Kuga de tweede SUV binnen het steeds groter wordende Europese assortiment van Ford.
Infiniti Q50
Om na de M35H een stevigere voet te krijgen in Europa presenteert Infiniti een compleet nieuw model dat het op moet nemen tegen auto’s als de BMW 3 serie en nieuwe Lexus IS. Aan het motorenaanbod zal het niet liggen. Er kan tot nu toe gekozen gaan worden voor een 170 pk en 400 Nm sterke viercilinder dieselmotor of een 3.5 liter V6 benzinemotor met een vermogen van dik 350 pk. De Q50 wordt aangedreven op de achterwielen en zou het de gevestigde orde wel eens heel moeilijk kunnen maken met zijn prestaties en fraaie uiterlijk.
Lexus IS300H
Eindelijk is hij er. De compleet nieuwe Lexus IS serie. Een belangrijke auto voor Lexus, willen zij het succes van de CT200H en nieuwe GS vasthouden. De IS was voorheen de enige Lexus die niet leverbaar was met een hybride aandrijflijn. Om daar verandering in de brengen, presenteren zij de nieuwe IS300H met de H van Hybride. Voorin de Lexus IS300H ligt een 2.5 viercilinder motor die gekoppeld is aan een elektromotor met een vermogen van 143 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 223 pk wat goed is voor een 0-100 sprint in 8,3 seconden. Om meteen een flinke por te geven richting de BMW 3 serie en Audi A4, heeft de Lexus IS300H een c02 uitstoot van slechts 99 gram per km. Laag genoeg om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling. De IS300H is achterwielaangedreven en leverbaar met veiligheidssytemen voor de dode hoek, lane departure en een groot licht assistent.
Suzuki toont in Genève de gloednieuwe SX4. Een auto die wederom beschikt over vierwielaandrijving en links en rechts een tikkeltje is gegroeid: zo is hij maar liefst 20 cm langer. .Daarnaast deelt hij in tegenstelling tot zijn voorganger niet langer zijn carrosserie met de Fiat Sedici. De nieuwe SX4 is afgevallen door het gebruik van lichter staal en de vierwielaandrijving biedt vier verschillende standen. Motorisch is er de keuze uit één benzine en één dieselmotor die beide een vermogen produceren van 120 pk. De diesel beschikt daarnaast over een fors koppel van 220 Nm en heeft een uitstoot van slechts 110 gram. Suzuki belooft een prijs die ruim onder de €20,000,- zal liggen en de levering start medio september.
Skoda Octavia en Octavia Combi.
Grootste primeur van Skoda in Genève was de nieuwe Skoda Octavia. Deze zakelijke topper in het D segment is compleet vernieuwd en wederom scoort hij met een aantal typische Octavia eigenschappen zoals een grote kofferbak en een lage vanafprijs. De bagageruimte meet standaard 590 liter terwijl de Combi daar nog eens 20 liter bovenop doet. Motorisch geeft een 1.2 TSI met 105 pk de aftrap en kan hij optioneel worden uitgerust met een automatische DSG transmissie. De 1.6 TDI Greenline met 105 pk komt door zijn lage uitstoot van 87 gram in aanmerking voor 14% bijtelling. De prijzen starten bij €18,990,-.
Beursverslag Genève.