In gesprek met Matthew Beaven over de C-X17 concept car
Wanneer je denkt aan Jaguar, denk je aan verfijnde Engelse stijl, aan klasse, luxe en traditie. Lange tijd stond het merk symbool voor het onvervalste ‘huiskamergevoel’ met weelderige leren en houten interieurs en een chique maar behouden styling. Niet lang geleden onderging Jaguar echter een behoorlijke transformatie. Dynamiek en sportiviteit voeren de boventoon in de laatste ontwerpen van de fabrikant. Matthew Beaven, hoofd exterieurontwerp, is hiervoor grotendeels verantwoordelijk. AutovoorU ontmoette Matthew in het sfeervolle Antwerpen en vroeg hem naar zijn visie op het nieuwe Jaguar design. AutovoorU interviewt hoofddesigner exterieur Jaguar.
‘Verandering, geen revolutie’
In het midden van een sfeervolle zaal staat een auto mysterieus te zijn onder een doek. Hoewel, mysterieus: wij weten al lang dat het hier gaat om de Jaguar C-X17, een cross over studiemodel waarvan wij vermoeden dat-ie over niet al te lange tijd gaat komen. Deze Jag is de nieuwste telg en schijnend voorbeeld van Jaguar’s nieuwe designfilosofie. Waar vorige generaties Jaguar een sterke hang naar het verleden vertoonden, richt de C-X17 het vizier vol op de toekomst. Wanneer het doek van de auto wordt getrokken, staat er onmiskenbaar een nieuwe Jaguar voor onze neus. Aan Matthew Beaven de taak om ons alle ins en outs van het design te vertellen. Beaven erkent dat het design van het merk flink is veranderd maar spreekt desondanks niet van een revolutie: ‘Het lijkt misschien alsof het nieuwe design plots tot stand is gekomen maar wanneer je terugkijkt naar eerdere modellen zie je dat het design vrij geleidelijk is ontstaan. Zet maar eens de F-Type naast deze C-X17. Je ziet duidelijke overeenkomsten. Maar ook de XK en XF zijn duidelijk familie van de C-X17. De schok was natuurlijk het grootst bij de nieuwe XJ. Dat was altijd een Jaguar van de klassieke stempel en werd ineens het eerste model met het nieuwe Jaguar design.’
De nieuwe kenmerken
Matthew neemt ons mee op een rondje langs de concept car terwijl hij de belangrijkste punten uit het design belicht. ‘Wanneer je kijkt naar nieuwe Jaguars, zie je een aantal belangrijke punten in alle modellen terug. Allereerst is er de afstand tussen de a-stijl en het centrum van de voorwielen. Wij kiezen voor een bepaalde afstand en houden deze vrij kort. Wij noemen dit de ‘Premium Gap’. Het zorgt voor kracht en balans. Zeker in combinatie met de korte overhang aan de voorkant en de lange overhang achter. Dit creëert dynamiek. Daarnaast zie je dat alle wagens aan de achterkant een lijn hebben die zich terugtrekt. Hierdoor lijkt de achterkant korter dan dat deze in werkelijkheid is. Ook de oplopende flanklijn en de afgeplatte, hoge neus zijn kenmerkend voor de Jaguars van nu.’
De hoge neus van de C-X17 viel ons direct op. Hij geeft de auto een imposant aangezicht maar wij hebben onze twijfels bij de veiligheid. Beaven neemt deze twijfels direct weg en geeft tevens een kijkje in de gecompliceerde wereld van autodesign. ‘Alles dat je aan de auto ziet, is design maar voor een groot gedeelte wordt design ingegeven door strenge regelgeving. Neem de neus van de auto alleen al. Deze moet voldoen aan honderden eisen. Je kunt dus niet zomaar een mooie neus tekenen. Veiligheid is belangrijker dan ooit. Bij Jaguar hebben wij een team juristen werken en zij zijn dag in dag uit bezig met het bestuderen van deze regelgeving om te checken of wat wij tekenen ook echt zo gebruikt mag worden. Een complicerende factor is de internationale wet- en regelgeving. Wat in Engeland geldt, kan in Nederland of Amerika totaal anders zijn. Uiteindelijk dien je al die regels in het design mee te nemen en een auto te tekenen die in alle markten is toegestaan én nog eens goed oogt ook.’
Beperking en vrijheid
Betekent de toegenomen complexiteit ook dat je werk minder leuk is geworden? ‘Moeilijker wel, minder leuk zeker niet. Die regels horen er nu eenmaal bij. Maar het mes snijdt aan twee kanten: regelgeving zorgt voor beperking maar de technologische ontwikkelingen zorgen voor een grote vrijheid. Ik werk nu al meer dan dertien jaar bij Jaguar en de mogelijkheden nu zijn veel groter dan voorheen. Met tekenen op de computer heb je zeer veel mogelijkheden omdat je de haalbaarheid van ontwerpen direct kunt toetsen. Ik kan een auto tekenen, met het design naar de ingenieurs lopen en binnen enkele uren weet ik of ik iets haalbaars heb getekend of niet. Bij Jaguar zijn wij druk bezig met een nieuwe vorm van ontwerpen en assembleren. Dit gaat verder dan een multifunctioneel platform: wij kunnen uit onze archieven digitale componenten trekken en deze aan elkaar koppelen om te zien of een ontwerp mogelijk is. En wat betreft alle regels: die hebben ook een positief effect. Ze zorgen ervoor dat je als ontwerper jezelf moet blijven ontwikkelen. We verleggen constant de grens. Neem alleen al de spiegel van de C-X17. Dat is een stukje aerodynamica an sich. Vroeger was een spiegel gewoon een spiegel, nu is het veel meer dan dat.’
Goed design
Terwijl Beaven vertelt over het design van de Jaguar C-X17, laat hij zijn pen over zijn schetsenboek gaan om zijn verhalen kracht bij te zetten. Opvallend is de ogenschijnlijke eenvoud waarmee hij een auto tekent. Als wij hem hierop wijzen, laat hij weten dat dit wat hem betreft de kern van elk goed design is: ‘Het ontwerp van een auto moet in de basis simpel zijn en met enkele lijnen globaal getekend kunnen worden. Natuurlijk is het als designer van Jaguar mijn taak om mooie auto’s neer te zetten maar wie de wagens bekijkt, zal zien dat de lijnen relatief eenvoudig zijn. Onze auto’s zijn vrij van overbodige opsmuk. Als een auto veel details nodig heeft om mooi te zijn, is wat mij betreft het design niet goed. Mijn doel bij het tekenen van een auto is om ervoor te zorgen dat de auto juist geen extra details nodig heeft om knap te ogen.’
Showcase
De Jaguar C-X17 laat een opvallend contrast zien. Waar de auto van de buitenkant, afgezien van de enorme banden, oogt alsof-ie elk moment kan wegrijden, ziet het binnenste van de Jag er zeer futuristisch en conceptueel uit. Dat heeft ook een duidelijke reden: ‘Al die regelgeving omtrent het exterieur van een auto is in het interieur veel minder te vinden.’ Legt Matthew uit. ‘Ik ben zelf verantwoordelijk voor het exterieur maar mijn collega’s die het interieur hebben getekend, hadden ongekende vrijheid. Het binnenste van de C-X17 is gebruikt als showcase, om te laten zien wat wij kunnen en wat wij denken dat in de toekomst mogelijk is. Eén van die mogelijkheden is een middenconsole die helemaal bestaat uit touch screens en die communiceert met de apparaten van inzittenden. Zo kun je bijvoorbeeld films en foto’s vanaf je telefoon streamen in de auto. Niet alleen op het dashboard maar door de hele auto heen. Je kunt de foto’s en video ook naar anderen toe swipen. Dergelijke voorzieningen zijn er momenteel nog niet, maar wij denken er wel constant over na. De kunst bij het door ontwikkelen van het interieur zit ‘m in de veiligheid: wat kun je doen om entertainment te bieden zonder dat de bestuurder wordt afgeleid? Eén van de oplossingen die wij hebben bedacht is een scherm dat je niet kunt bekijken vanaf de plek van de bestuurder. Deze feature kun je nu al vinden in de Jaguar XJ. Dergelijke zaken beginnen altijd bij concept cars als deze.’
AutovoorU interviewt hoofddesigner exterieur Jaguar.