Zeg je Toyota, dan zeg je hybride. We zouden haast vergeten dat dit milieubewuste merk ook nog actief is andere segmenten met auto’s die we hier niet zo vaak meer tegenkomen. De Avensis heeft, mede dankzij de bijtellingsregels nooit echt potten kunnen breken in Nederland en ook de RAV4 lijkt hiervan het slachtoffer. Wij pakken nu even geen geijkte verkooptopper maar gaan op pad met de outsider RAV4, voorzien van een dikke diesel en vierwielaandrijving. Op papier een dagelijkse alleskunner. Autotest Toyota RAV4 2.2 D-Cat. Degelijk trekpaard met uitdagende prestaties.
Introductie samen met concurrent
Toyota’s timing wat betreft de introductie van de nieuwe RAV4 was uitstekend. Toyota’s voornaamste concurrent kwam namelijk ook op de proppen met een gloednieuwe Ford Kuga. Sterke concurrentie gezien de efficiënte turbomotoren en aansprekende rijeigenschappen.
De eerste indruk wat betreft de styling is in elk geval goed. Voor je neus staat een dynamisch gelijnde SUV waarvoor hetzelfde recept is gebruikt als bij de Kuga. Een herkenbare SUV-lijn met sportieve trekjes, al oogt de RAV4 stoerder. Iets dat met name komt door de forse voorbumper en door het op ons testexemplaar gemonteerde off-road pakket. Dat belooft wat.
Executive Business
Na het beklimmen van de auto nemen we plaats op goed gevormde en stevig zittende stoelen die in deze Executive Business waren bekleed met een stugge en degelijke kwaliteit leder. Als bestuurder heb je vervolgens niets te klagen wat betreft het vinden van een prettige zitpositie. De stoel is over een breed bereik in hoogte verstelbaar en ook het stuur kan zowel axiaal als verticaal worden aangepast. Een middenarmsteun zorgt voor voldoende ondersteuning en alleen de aflegruimte in het deurpaneel schiet wat tekort. Qua uitrusting heb je overigens niets te klagen. De RAV4 is in deze uitvoering bedeeld met een uitgebreid multimedia- en navigatiesysteem, lederen bekleding met stoelverwarming, panoramadak, xenon verlichting met automatisch grootlicht functie en een systeem dat continu de dode hoek scant en waar nodig waarschuwt.
Harde kunststoffen
Wat betreft de afwerking van het dashboard hinken we op twee gedachten. Zo is het in de basis opgetrokken uit harde en onverfijnde kunststoffen terwijl de afwerking met leder juist zorgt voor een chique uitstraling. Verder laat ook de degelijke bouwkwaliteit een positieve indruk achter, evenals het design. Dat is clean en zit ergonomisch zeer goed in elkaar.
Balzaal
Een sterk punt van de oude RAV4 is gebleven: zijn ruime interieur. Een volwassen persoon met een lengte van dik 1.90 meter kan prima plaatsnemen achter iemand met eenzelfde postuur. Ook de hoofdruimte is riant terwijl de zit comfortabel en ondersteunend is. Drie personen vinden gemakkelijk een plekje, maar mocht dit niet nodig zijn dan zorgt een uitklapbare middenarmsteun voor extra comfort. De kofferruimte is eveneens dik in orde. Met de achterbankleuning omhoog verliest het nieuwe model weliswaar twintig liter ten opzichte van de oude, maar dit maakt hij goed op het moment dat je de leuning eenvoudig neerklapt. Dan ontstaat er een balzaal met een maximuminhoud van 1776 liter en dat is bijna 80 liter meer dan de oude. Overigens ontstaat er dan een keurig vlakke laadvloer.
Één benzine, twee diesels
De RAV4 is leverbaar met één benzinemotor en twee diesels. Een 2.0 benzine (€ 33.870,-) trapt af en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. De Atmosferische 2.0 levert een vermogen van 151 pk en sprint in 9.9 seconden naar de 100 km/u. Een automatische CVT transmissie is optioneel leverbaar voor de meerprijs van net geen twee duizend euro. De instapdiesel (€ 34.630,-) betreft een 2.0 D-4D-F met 124 pk en 310 Nm. Dit is de enige RAV4 die standaard wordt geleverd als 2WD. De 0-100 sprint neemt 10.5 seconden in beslag en het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 1 op 20.4.
Integrated Dynamic Drive-systeem
Ons testexemplaar betrof echter de zwaarste diesel in de meest luxueuze uitvoering Executive Business. Deze staat in de prijslijst voor € 48.410,- en herbergt onder de motorkap een 2.2 D-4D-F met een vermogen van 150 pk en 340 Nm. In de praktijk is het een smeuïg en stil motorblok met een riant en goed verdeeld koppel. Schakellui rijden is geen probleem en ook het verbruik is netjes met een testgemiddelde van 1 op 15. Standaard is de 2.2 gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die erg direct en met gevoel schakelt. Een automaat is vooralsnog niet leverbaar.. Het weggedrag is behoorlijk dynamisch en zeker door de communicatieve besturing uitdagend. Wat opviel, was het lichtvoetige karakter en het uitblijven van enig onderstuur op kritieke momenten. Ga je te ver, dan zal de achterkant lichtjes uitbreken en het stabiliteitssysteem kundig ingrijpen. Bij lange doordraaiers profiteert de RAV4 bovendien van zijn vierwielaandrijving die is gekoppeld aan het IDDS (Integrated Dynamic Drive-systeem). Dit verdeelt continu de aandrijfkracht over alle vier de wielen voor zoveel mogelijk grip onder diverse omstandigheden. Het aansnijden en nemen van een bocht gaat met bijzonder veel controle en stabiliteit en dat geeft vertrouwen. Laat je overigens niet misleiden: de RAV4 is haast voorbeeldig comfortabel op lange ritten, slecht wegdek en drempels. Reacties in ‘t stuur blijven achterwege en op enige vorm van stugheid kun je de auto niet betrappen.
Offroad met beperkingen
Wie offroad gaat, zal er rekening mee moeten houden dat de RAV4 wel zijn beperkingen heeft. Zo is de eerste versnelling vrij lang en schiet uiteindelijk ook de bodemspeling tekort. Verder is de RAV4 niet in staat om zijn krachten te verdelen tussen het linker- en rechterwiel en dat zal ook zeker een beperking zijn in het terrein. Nee, de RAV4 is meer een degelijke caravan- of trailertrekker die onder de meeste omstandigheden beschikt over voldoende grip. Overigens kan dat een fikse sleurhut zijn want het maximum trekgewicht is vastgesteld op dik twee ton.
Prima keuze
Wie op zoek is naar een degelijke auto met een hoge instap en aansprekende rijkwaliteiten, zal zeker tevreden thuiskomen met een RAV4. In vergelijking met de Kuga is het een meer no nonsens auto die vertrouwen schept door zijn bouwkwaliteit en veilige, maar dynamische rijeigenschappen.
Autotest Toyota RAV4 2.2 D-Cat. Degelijk trekpaard met uitdagende prestaties.



