Autotest Suzuki SX4 1.6 Exclusive AllGrip CVT


U kent de nieuwe Suzuki SX4 wellicht als S-Cross. Waarom deze verwarrende typeaanduiding? Zoals u misschien al bekend is, maakt de nieuwe SX4 in formaat een flinke sprong ten opzichte van zijn voorganger. Omdat de auto groeit van het B-segment naar het C-segment laat Suzuki beide modellen naast elkaar bestaan. De oude als SX4, de nieuwe als S-Cross. In ons land ligt dit echter anders. Vanwege onze CO2-tax zou het blijven voeren van de oude SX4 niet of nauwelijks rendabel zijn. Door zijn hogere uitstoot zou hij zich prijstechnisch niet kunnen onderscheiden van de nieuwe SX4. Vandaar dat Suzuki in Nederland nu alleen nog maar de nieuwe S-Cross levert, die wij gewoon SX4 blijven noemen. Heeft-u ‘m? Mooi. Autotest Suzuki SX4 1.6 Exclusive AllGrip CVT.

Minder SUV, meer familiewagen

Welnu, de nieuwe Suzuki SX4 is dus gegroeid. Flink gegroeid. Zoveel zelfs dat hij in een ander segment belandt en dat maakt ons weer erg nieuwsgierig naar de rest van de auto. Om even duidelijk te maken hoeveel de nieuwe SX4 is gegroeid: de lengte nam toe van 4.15 naar 4.30 meter, in de breedte groeide de auto van 1.75 naar 1.76 meter en de hoogte naam iets af van 1.60 naar 1.57 meter. Langer, iets breder en lager dus. Het geeft meteen aan waar de nieuwe SX4 voor staat: iets minder SUV, veel meer familiewagen. De grootste sprong wordt gemaakt op het gebied van bagageruimte. Deze neemt toe van 270 liter naar 430 liter en dat is een inhoud waarmee de Japanner zich ook daadwerkelijk presenteert als volwaardige familiewagen. In het interieur is het contrast met de vorige generatie groot. De extra lengte van de auto zie je hierin direct terug. De geijkte test, als bestuurder achter jezelf zitten, doorstaat de SX4 met glans. Ondanks dat de auto minder hoog is dan zijn voorganger is de hoogte van de SX4 nog steeds bovengemiddeld. Qua hoofdruimte hebben wij in de auto dan ook geen klachten en ook wanneer drie personen plaatsnemen op de achterbank, bewijst de auto zich als ruim.

Het is dus wel duidelijk dat de nieuwe SX4 zich richt op een andere doelgroep. De Suzuki is nu een alternatief voor een populaire C-segmenter als de Volkswagen Golf of Ford Focus. Suzuki zelf kijkt echter meer naar de Nissan Qashqai en de Mitsubishi ASX. Logisch, want dit zijn crossovers net als de SX4. De komst van de nieuwe Qashqai is aanstaande en ook dit model zet een stap omhoog. De ASX blijft dan op basis van zijn carrosserie over als een van de weinige concurrenten. Wij benaderen de SX4 echter breder omdat hij niet langer alleen een alternatief is voor andere crossovers of SUV’s.

Vierwielaandrijving en CVT-automaat

Ondanks dat zijn karakter nu meer neigt naar dat van een familiewagen is de Suzuki SX4 nog niet helemaal SUV-af. Verre van zelfs want de auto is nog steeds leverbaar met vierwielaandrijving. Wij reden de SX4 dan ook met het optionele AllGrip AWD-systeem. De vorige SX4 toonde zich redelijk capabel op het terrein. Zijn AWD-systeem was uitstekend maar zijn beperkte trekkracht en geringe bodemvrijheid maakte hem ongeschikt voor het ruigere werk. Voor de nieuwe SX4 geldt niet anders. Ook met deze auto kom je in de modder een heel eind, want goede AWD-systemen bouwen doet Suzuki al decennia lang. In het geval van de SX4 vormt de vierwielaandrijving vooral een meerwaarde qua veiligheid. Het systeem houdt zich tijdens het rijden keurig op de achtergrond. Je hebt eigenlijk geen moment in de gaten dat je met een vierwielaangedreven auto onderweg bent. De SX4 houdt zich mooi neutraal in de bochten. De auto stuurt opvallend licht en heeft daardoor niet echt een uitgesproken weggedrag. Op nat of slecht wegdek merk je de voordelen van het AllGrip systeem natuurlijk duidelijk. De SX4 blijft stoïcijns onder verslechterende omstandigheden.

Het AllGrip systeem is uitgerust met een draaiknop op de middenconsole. Middels deze knop kan gekozen worden voor een automatische (economische) modus, een sportstand of een speciale sneeuwstand zodat de auto minder fel op het gas reageert en dus makkelijker van zijn plek komt op glad wegdek. Dat is wel nodig ook, want zelfs in de automatische stand reageert de SX4 erg bijterig op het gaspedaal. Spinnende banden zul je niet snel meemaken dankzij AllGrip maar wegrijden bij het stoplicht gaat nog wel eens abrupt vanwege het enthousiasme van de motor en de CVT-automaat. Wij hebben bewust gekozen voor de versie met vierwielaandrijving en CVT-automaat. Deze combinatie is relatief zeldzaam in een compacte wagen en wij waren zeer benieuwd naar hoe de motor en transmissie zouden samenwerken. Op dit gebied heeft de SX4 ons direct overtuigd. De CVT-automaat is, afgezien van het wegrijden, boterzacht en doet zijn werk in relatieve stilte. Natuurlijk draait de motor flink wat toeren wanneer je het gas ver intrapt maar zelfs dan is het geluid van de 1.6 netjes gedempt. Tot onze vreugde kunnen wij vaststellen dat Suzuki de spijker op de kop heeft geslagen met deze combinatie. Tijdens regelmatige belasting draait de motor weinig toeren en is hij bijna niet te horen. Alleen op lagere snelheden in de stad voel je dat de motor wat trilt. Het toerental ligt dan slechts een fractie boven stationair en dat vindt de motor niet altijd even prettig. In de sportstand laten de motor en de versnellingsbak een ander karakter zien. De CVT houdt hogere toeren aan en eigenlijk rijdt dit best prettig. De SX4 is een stuk alerter en dit komt goed van past op bochtige trajecten. Zelf schakelen is overigens ook mogelijk met flippers achter het stuur die de bak door zeven kunstmatige verzetten helpen. Verrassend genoeg werkt dit nog best goed ook. Bij normaal rijgedrag voelt de CVT als een normale automaat maar wanneer je bij 50 km/u in de zesde versnelling het gas intrapt, schiet de naald van de toerenteller alsnog naar de 5.000 toeren. Daarom laten wij de CVT liever zelf het werk opknappen, dat doet-ie namelijk met verve.

Stil, zuinig maar niet al te rap

Nu de SX4 gegroeid is, zou je wellicht sterkere motoren verwachten. Dat is niet gebeurd. De 1.6 liter benzinemotor in ons testexemplaar levert nog steeds een vermogen van 88 kW/120 pk en een koppel van 156 Nm net als in zijn voorganger. Wel is de CO2-uitstoot significant gedaald: van 141 g/km naar 124 g/km voor de basisversie en van 149 g/km naar 130 g/km voor de AllGrip. Gemiddeld moet deze benzinemotor in de SX4 AllGrip een verbruik kunnen halen van 5,7 l/100 km. Met ons testverbruik van 6,6 l/100 km. kwamen wij dichter in de buurt hiervan dan dat wij van tevoren hadden gedacht. Een gemiddelde van 1:15 is voor een vierwielaangedreven auto van dit formaat gewoon erg netjes. De 1.6 bewijst zich in de SX4 als een fijne motor op het gebied van verbruik en akoestisch comfort. Echt rap is de auto in deze configuratie niet. De topsnelheid van 165 km/u en sprint van 0-100 km/u in 13,5 seconden voldoen maar zijn met de beste wil van de wereld niet indrukwekkend te noemen. Wanneer je het gas vol intrapt, heeft de auto ondanks de nodige toeren moeite om op gang te komen. Het gebeurde ons meer dan eens dat wij op de snelweg een vrachtwagen in wilden halen maar de manoeuvre op het laatste moment afbraken omdat die achterligger toch wel érg dichtbij kwam. Gek genoeg sprint de SX4 vanuit stilstand erg rap over de eerste meters maar heeft de motor eenmaal op snelheid de handen vol aan de toch niet al te zware (1.165 kg) Suzuki. Op het gebied van prestaties voldoet de 1.6. Niets meer en niets minder. Hoewel-ie op alle andere gebieden volledig overtuigt, zouden wij toch graag nog een motor boven deze zien, eentje die net wat meer pit kan leveren.

Gegroeide verwachtingen

Met de groei van de SX4 groeien onze verwachtingen ook. Qua ruimte en rijden zet de auto nadrukkelijk een stap omhoog maar hoe zit dat met de uitrusting? De Suzuki SX4 1.6 Exclusive AllGrip CVT staat in de prijslijst voor 28.799 euro. Dat is dus geen goedkoop B-segmentertje meer maar ook qua prijs een volle C-segmenter. Wie deze versie met handbak bestelt, betaalt 2 mille minder. Ook dan is de prijs nog fors, vergeleken bij zijn voorganger die in vergelijkbare configuratie 22.000 euro kostte. Suzuki zet hier echter wel het nodige tegenover. Allereerst is het interieur een stuk volwassener vormgegeven en opgetrokken uit veel betere materialen. Het maakt een prima indruk al had Suzuki wat ons betreft de blauwe ringen om de tellers weg kunnen laten, maar dat is een kwestie van smaak. De SX4 voelt ook echt als een klasse hoger. Het dashboard oogt modern en opgeruimd en het stuur en de armsteunen zijn niet meer te vergelijken met die in de vorige SX4. De stoelen zijn helaas nogal hard en vlak. De zit is niet onprettig maar de voorstoelen missen de nodige steun van opzij, dat had wat ons betreft beter gekund. Voor die bijna 29 mille ben je wel uitstekend voorzien qua uitrusting: klimaatcontrole, cruise control, boordcomputer, audiosysteem met Bluetooth streaming, stoelverwarming, 17 inch lichtmetalen velgen, elektrische ramen en spiegels, een elektrisch panoramadak, sleutelloos startsysteem, stabiliteitscontrole, hill hold control, airbags rondom, kortom: compleet. Boven de Exclusive staat de High Executive die helemaal uitpakt met zaken als leren bekleding en navigatie maar dan ga je wel ruim over de 30 mille. Het enige puntje van kritiek op de uitrusting is het ontbreken van parkeersensoren maar verder niets dan lof. Overigens moet je een behoorlijke wetenschapper zijn om je Bluetooth device te koppelen aan het audiosysteem van de SX4. Voor het eerst lukte ons dit niet zonder hulp van het instructieboekje. Het gaat allemaal onnodig omslachtig maar eenmaal werkend, zijn er geen klachten.

U leest het al in ons verhaal: wij zijn positief over de SX4. Wij begrijpen dan ook direct waarom Suzuki de oude SX4 in andere landen nog rond laat rijden als ‘budget SX4’. De nieuwe is gewoon veel ruimer, veel luxer en vooral ook veel beter. Met name de geslaagde combinatie van AWD met de CVT-automaat krijgt onze handen op elkaar, hoewel de auto wat ons betreft dus wel een stukje pit tekort komt. Suzuki wilde een stap hogerop met de SX4 en stelt niet teleur. Was de vorige SX4 vooral een lifestyle crossover, de nieuwe is op alle gebieden gewoon een uiterst serieuze C-segmenter om rekening mee te houden.

Autotest Suzuki SX4 1.6 Exclusive AllGrip CVT.

 

Recent Content