Wie Skoda zegt, zegt Octavia: sinds de jaren negentig een regelrecht verkoopsucces voor het van oorsprong Tsjechische merk. Sinds Skoda onder de hoede van VW valt, profiteren zij van moderne techniek en ware huzarenstukjes als bodemplaten. Nu is er een nieuwe Octavia die ook deze keer kan genieten van VW’s laatste technieken als het modulaire MQB platform en zuinige maar krachtige TSI motoren. AutovoorU ging een weekje op stap met een vrij eenvoudig uitgevoerde maar o zo representatieve Octavia Hatchback die was voorzien van een 1.2 TSI benzinemotor. Autotest Skoda Octavia: definitief het C segment ontstegen.
Strakke Octavia lijnen
In tegenstelling tot het Spaanse zustermerk Seat, houdt Skoda vast aan het oerdegelijke recept van een kloeke, eenvoudige en degelijk getekende auto. Skoda is consistent en vertoont eenzelfde evolutie als Volkswagen dat doet bij de Golf. De nieuwe Octavia is een fraaie evolutie van de tweede serie Octavia die midden jaren negentig het levenslicht zag. De oer-Octavia stamt namelijk uit de jaren zestig, echter was die van geheel andere koek. De nieuwe oogt fris en modern met zijn scherp getekende maar kenmerkende ‘Octavia lijnen’. Aan de voorzijde zijn de koplampen ontdaan van de uitstulping aan de bovenzijde en dat geeft het geheel een strakker voorkomen. Ook is de voorbumper verdeeld in twee segmenten. De mistlampen vallen voortaan in de zwarte grille en maken daar nu deel van uit. Dit heeft een verbredend effect op het voorkomen van de auto en zorgt voor een vele malen modernere aanblik.
Rust en elegantie
En profile is het typische Skoda kenmerk van een ver doorgetrokken C-stijl duidelijk herkenbaar. Voor de rest lijkt er een haast rechte lijn te zijn getrokken over de gehele lengte van de auto die start bij de koplampen en eindigt bij de achterlichten. Deze zijn ten opzichte van zijn voorganger een stukje smaller geworden en ogen daardoor een stuk minder plomp. Verder is de carrosserie rondom de kentekenplaat voorzien van twee vouwen wat wederom zorgt voor een minder pompeuze aanblik. Het gehele design straalt dan ook rust en elegantie uit en is verrassend goed in evenwicht. Iets dat zeker welkom is na zo’n redelijk inspiratieloze en saaie voorganger.
Grote sprong voorwaarts
De grootste sprong heet Skoda echter gemaakt in het interieur. Hier zijn grote stappen gezet en neigt het totaalplaatje richting producten van moederbedrijf VW. Het materiaalgebruik is netjes en de klasse die het uitstraalt schuurt dicht tegen die van de luxere Superb aan. Het dashboard oogt zakelijk en zit ergonomisch voorbeeldig in elkaar. Alle bedieningselementen zitten onder handbereik en het overzicht is prima. Skoda heeft het design van de middentunnel rustig gehouden en deze biedt dan ook enkel plek aan een select aantal knoppen en een forse middenarmsteun. De zit is naar wens laag in te stellen en ook het stuur is over een breed gebied axiaal en verticaal verstelbaar. De zitpositie is erg goed en wordt gecompleteerd door de prima aflegruimte in het deurpaneel en de verstelbare middenarmsteun. Wat erg handig blijkt, is het standaard afvalbakje in het rechterdeurpaneel. Een slimme gadget die eigenlijk in elke auto aanwezig zou moeten zijn. Tevens heeft Skoda een ijskrabber aan de binnenkant van het tankklepje weggewerkt. Het zijn voorbeelden van slimme, maar tevens voordelige features waar dit merk erg goed in is.
Ongeëvenaard ruim
De stoelen zelf zitten formidabel. De zittingen zijn lang en bieden een goede steun terwijl de rugleuning goed aansluit. Enkel de middenarmsteun is iets te laag gepositioneerd en deze laat zich bovendien niet in hoogte aanpassen. Ondanks het ruime compartiment waren wij minder te spreken over het rustpunt voor de rechterknie van de bestuurder. Deze kwam continu in aanraking met de middenconsole rondom de versnellingspook. Aangezien Skoda juist op die plek geen zachte kunststoffen toepast, bleek dat uiteindelijk erg vervelend aan te voelen.
Door de jaren heen bleek een sterk punt van de Octavia zijn binnenruimte. Volkswagen’s Passat en andere auto’s uit het D-segment konden niet tippen aan de doordachte en zeer ruime Skoda. Een grap, aangezien de auto officieel in het C-segment wordt gepositioneerd. Kinderen, volwassen of personen met fikse ledematen: de Octavia vervoert ze in comfort en dit geldt niet alleen voor de benen. Ook het hoofd profiteert van de ver naar achteren doorgetrokken daklijn terwijl je als passagier comfortabel zit op stevige en grove zittingen. Natuurlijk biedt de achterbank ook een middenarmsteun. Tevens zien we ruime portiervakken die gemakkelijk een literfles kunnen herbergen, net als ventilatieroosters voor de nodige frisse lucht. De grote vijfde deur van de Octavia biedt toegang tot een immense laadruimte. Ten opzichte van zijn voorganger slokt de nieuwe Octavia minimaal dertig liter meer op in de diepe en keurig afgewerkte ruimte. Klap je de achterbankleuning in ongelijke delen neer, dan ontstaat er een echoput van 1580 liter. 160 Liter meer dan zijn voorganger en veel meer dan enig andere auto in dit segment.
Van 86 tot en met 220 pk
De Skoda Octavia is leverbaar met een breed scala aan motoren. De aftrap wordt verzorgd door een 86 pk sterke 1.2 TSI terwijl de meest potente Octavia RS wordt aangedreven door een 2.0 TSI met 220 pk vermogen. Daartussen vinden we verschillende 1.4 en 1.8 TSI motoren met vermogens die variëren van 140 tot 180 pk. Op dieselgebied is de keuze eveneens riant. Een 1.6 TDI produceert een vermogen van 105 of 110 pk, terwijl die laatste zo schoon is dat hij de Octavia in de 14% klasse schaalt. Ook in 2014. Daarboven vinden we 150 pk sterke 2.0 TDI en een versie die 184 paarden herbergt in RS trim.
Showroomtrekker
Wij gingen op pad met wat ons betreft de minimale instapmotor. De 105 pk sterke versie van de 1.2 TSI. De 86 pk is een regelrechte showroomtrekker en echt een tikkeltje te mak en tevens voorzien van een vijfbak. De 105 pk versie is standaard gekoppeld aan een trefzekere en strak schakelende zesversnellingsbak. Voor € 2.200,- extra voorziet Skoda ‘m zelfs van een hypermoderne 7-traps DSG automaat en dat is zeker voor leaserijdend Nederland een aanrader want welke bak je ook kiest, de Octavia met 1.2 beschikt in 2014 over 20% bijtelling. Ondanks het bescheiden vermogen sprint de Octavia door zijn geringe gewicht van 1130 kilogram in 10.3 seconden naar de 100 km/u. Hij stopt vervolgens met versnellen bij 196 km/u en dat is voor zo’n bescheiden motorinhoud erg netjes. Door het hoge koppel van 170 Nm dat vrijkomt bij 1400 tpm is de 1.2 in de praktijk een prettig blokje om mee te rijden. Ons testexemplaar betrof een handgeschakelde versie maar overdreven veel poken was er niet bij. Zolang de toerenteller boven de 1100 tpm staat, is een directe gasrespons en versnelling verzekerd. De Octavia is daardoor schakkelui te rijden met een aantrekkelijk verbruikscijfer tot gevolg. Wij verbruikten gedurende de testweek slechts 1 liter benzine op elke 21 km die wij reden. Met name het lage toerental op snelheid heeft hier aan meegeholpen. Zo tikt de toerenteller stabiel de 2500 tpm aan bij 120 km/u.
Straffer maar niet dynamischer
Tijdens het rijden valt een aantal zaken op. In vergelijking met de vorige Octavia is de nieuwe een stuk straffer afgeveerd. Zelfs in combinatie met het vrij dikke rubber van onze testauto geeft-ie soms net iets te veel feedback richting het interieur. Gelukkig zijn het enkel de korte oneffenheden die opvallen, want van dribbelen of een onrustig weggedrag op slecht wegdek is geen sprake. Toch vertaalt deze op het eerste gezicht sportieve demping zich niet in een uitgesproken dynamisch weggedrag. De Octavia vertoont op drempels een zijdezacht veergedrag terwijl hij in de bochten zelfs redelijk gaat hangen. Het sturen gaat vrij direct maar al snel komen we tot de conclusie dat het gemonteerde rubber onder deze Ambition Business roet in ‘t eten gooit. Door het hoge rubber wil de Octavia wegrollen over zijn wangen wat zorgt voor het wat aparte stuurgedrag. Ook op hogere snelheid blijkt de Octavia in combinatie met deze banden gevoelig voor spoorvorming en de wegverkanting. Andere wielen met een wat dunner profiel banden zullen hier zeker wonderen doen. Op het uiterste van z’n kunnen is de Octavia een voorspelbare metgezel. De auto is onderstuurd en zelfs op de limiet zal de achterzijde stevig vastbijten. Een duidelijk ander weggedrag dan de Golf en A3 die op hetzelfde onderstel zijn gebouwd en op het uiterste overstuur vertonen.
Investeer in opties
Mocht je naar aanleiding van dit artikel enthousiast zijn over de Octavia, dan raden wij je wel aan om een aantal zaken in ogenschouw te houden. Kleedt de Octavia alsjeblieft aan. De door ons gereden Ambition Business is verre van karig (zo werden we verwend met automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, climate control, voorruitverwarming en een lederen stuurwiel en pook) maar toch schreeuwt deze uitvoering om een aantal verbeteringen. Zo beschikt de Octavia niet standaard over LED dagrijverlichting. Deze maken onderdeel uit van het €1.700,- kostende ‘Licht pakket’. Dit voegt onder andere actieve Bi-Xenon verlichting toe en de LED lampen die zorgen voor een beter uitziend front. Ook het ‘Amundsen’ navigatiesysteem met 8 luidsprekers klinkt niet fantastisch. Een € 600,- kostende upgrade naar het ‘Canton’ systeem met 10 luidsprekers en DAB tuner is dan ook aan te raden.
Met vlag en wimpel
Als we de Octavia retourneren kunnen we niet anders stellen dan dat het een bijzonder prettige auto betreft. De goede stoelen en het prettige interieur zorgen voor een kilometer vretend karakter terwijl de gigantische leef- en opbergruimte ongeëvenaard goed is. Wie op zoek is naar een ruime, degelijke en zuinige auto in het C segment slaagt met vlag en wimpel bij de Skoda dealer.
Autotest Skoda Octavia: definitief het C segment ontstegen.