Autotest Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI. Eindelijk klopt het totaalpakket


Drie keer is scheepsrecht?

De Citroën Picasso heeft het nooit van zijn dynamiek moeten hebben. Het was simpelweg een bijzonder praktisch voertuig dat exact deed waarvoor ‘ie was gemaakt: comfortabel en riant zijn passagiers vervoeren van A naar B. Na de komst van de C4 Picasso sloeg het ‘Picasso principe’ een andere weg in. Het design werd aantrekkelijk en zeker in combinatie met een aansprekende – lees krachtige – motor was het ook prima vertoeven wat betreft de rijkwaliteiten. Nu is er echter een compleet nieuwe C4 Picasso. Een auto waarvan wij hoge verwachtingen hadden. Wij gingen daarom op pad met één van de populairste uitvoeringen van deze nieuwe Citroën-telg, voorzien van een 1.6 e-HDI motor. Autotest Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI. Eindelijk klopt het totaalpakket.

Design meer in balans

Citroën zet grote stappen op het gebied van design. De nieuwe versie oogt dynamischer en strakker dan zijn voorganger, terwijl het design wat meer in balans lijkt te zijn. Aan de voorzijde heeft het designteam onder leiding van Fréderic Soubirou gekozen voor bijzondere smalle koplampen die desondanks moeten zorgen voor een betere lichtopbrengst. De dagrijverlichting werd net daarboven geplaatst en dit zorgt samen met de lijn van de motorkap – met daaronder het logo – voor een aansprekend en samenhangend geheel.

Herkenbaar silhouet

Als we de C4 Picasso vanaf de zijkant bekijken, is de dynamische lijn duidelijk zichtbaar. Desondanks is de auto nog steeds herkenbaar als een echte Picasso. Zo staat de voorruit vrij ver naar voren en is er nog steeds dat ronde silhouet wat ‘m zo herkenbaar maakt. Het dak is echter iets lager dan voorheen en dat maakt de derde generatie een stuk minder bol. Een verchroomde onderbreking tussen de zijruiten breekt het geheel en maakt de C4 Picasso optisch wat minder massief. Aan de achterzijde is de constructie enigszins eigenzinnig. Citroën past hier hetzelfde trucje toe als Audi doet op de A1. De achterklep bestaat uit één geheel, inclusief de achterlichten. Daardoor ontstaat een fikse opening op het moment dat je deze omhoog doet. Erg praktisch en designtechnisch weer eens wat anders.

Compact, totdat..

Wat nog wel het meeste opvalt aan de nieuwe C4 Picasso is zijn compactere voorkomen. Ondanks dat de afmetingen vrijwel gelijk zijn gebleven, komt hij minder pompeus en aanwezig over. Een knap staaltje design dat mede wordt versterkt na het opendoen van één van de forse portieren. Dan komt de familieauto in hem omhoog en wordt je overdonderd door het ruime en licht aandoende interieur. Wij reden met de vijfpersoonsversie en deze biedt riant plaats aan vijf volwassen personen. Achterin beschikt iedere persoon over een eigen fauteuil die afzonderlijk verschuif- en verstelbaar is. De zit is hoog en ondersteunend en het zicht naar buiten door de panoramische voorruit is magnifiek. De beenruimte is meer dan voldoende en de passagiers op de buitenste twee stoelen beschikken bovendien over klaptafeltjes.

Één bodemplaat, vele mogelijkheden

Deze ruime opzet is deels toe te schrijven aan het gloednieuwe EMP2 platform dat in samenwerking met concerngenoot Peugeot is ontwikkeld. Het ‘Efficient Modular Platform’ biedt de fabrikanten de mogelijkheid om diverse modellen in het C en D segment te huisvesten op hetzelfde onderstel. Dit drukt de ontwikkelingskosten aanzienlijk en dat is zeker niet onwenselijk voor deze twee automerken. Dat nieuwe platform pakt zeker positief uit voor de Picasso. In vergelijking met de oude Picasso is de nieuwe iets korter terwijl de wielbasis juist toenam. Deze gewonnen ruimte tussen de voor- en achterwielen zorgt niet alleen voor meer speelruimte in het interieur, maar tevens voor een stabielere weggedrag.

Gretig, zuinig en stil

Met de sleutel in de broekzak starten we de 1.6 dieselmotor welke onder de motorkap ligt. Met een vermogen van 112 pk en een koppel van 270 Nm is ‘ie gelijk aan de diesel in de oude C4, echter heb je daarmee de overeenkomsten wel gehad. Door het EMP2 platform, legt de nieuwe Picasso maar liefst 200 kilogram minder in de weegschaal en dat heeft zeker zijn uitwerking op de prestaties. De 0-100 sprint wordt voltooid in een prima 11.8 seconden en ook de topsnelheid van 189 km/u is een prima uitgangspunt. De C4 Picasso hangt een stuk gretiger aan het gas terwijl de handgeschakelde zesbak strak en haast on-Frans goed schakelt. De verzetten zijn bovendien goed verdeeld waardoor de 1.6 eenmaal op snelheid stil en zuinig zijn werk kan doen. Zo verbruikten wij op een langere rit gemiddeld 1 liter diesel op 18.5 km. Keurige waardes voor een toch wat hoger model.

Eindelijk het onderstel waar we op hoopten

Aan boord heerst eenmaal op snelheid, maar ook zeker tijdens het accelereren een serene rust. De auto is erg stil en enkel het afrolgeluid van de banden is hoorbaar. Rammeltjes in het interieur blijven achterwege en zeker op dat gebied heeft Citroën grote stappen gezet. Het is niet meer die plastic bak van weleer, maar een degelijke MPV die neigt richting premium. Na het nemen van een aantal bochten verbazen wij ons wederom over Citroëns kunsten. De C4 is niet langer die zeilboot voorzien van wielen, maar een stabiele en solide aanvoelende auto met een verrassende dynamiek. Het stuurgedrag en -gevoel zijn scherp en communicatief, terwijl het onderstel prima omspringt met een wat sportievere rijstijl als dat wenselijk is. Met name het onderstuur wist Citroën binnen de perken te houden en ook het overhellen is teruggedrongen naar een acceptabel niveau. Toch is het knap dat het ondanks deze capaciteiten geen overdreven stugge auto is geworden. In tegendeel: het is nog steeds een comfortabele Fransoos, zonder de bijbehorende narigheid.

Twee 1.6 benzinemotoren

Citroën levert de C4 Picasso met twee benzine- en twee dieselmotoren. Het aanbod start met een 120 pk sterke 1.6 VTi. Deze is in de simpelste uitvoering, en is al van u voor € 25.990,-. Hij sprint in 12.3 seconden naar de 100 km/u. Het verbruik is op papier netjes met een gemiddelde van 1 op 16 en standaard zit deze als ‘Attraction’ al rijkelijk bedeeld. Zo krijgt iedere C4-rijder de beschikking over handbediende airco, keyless entry, hill start assist, een lederen stuurwiel, radio cd/speler met usb en aux aansluiting, een bandenspanningcontrolesysteem, cruise control en Bluetooth connectiviteit. Wie echter meer pit én luxe wil, kan gaan voor de 155 pk sterke 1.6 THP (€ 28,940 ,-). Deze turbogeblazen motor helpt de C4 in een vlotte 9 seconden naar de 100 km/u en dendert vervolgens door tot ver over de 200 km/u. Automatisch zit je dan vast aan het uitrustingsniveau Tendance. Deze voegt als extra gescheiden climate control, een licht- en regensensor, mistlampen en 16 inch lichtmetalen wielen toe.

Drie diesels

Op dieselgebied trapt een 92 pk sterke versie van de door ons geteste 1.6 af. Deze ‘ecodiesel’ komt in aanmerking voor 20% bijtelling, maar is dan wel gekoppeld aan een halfautomatische transmissie. Een versnellingsbak waar wij niet bepaald een hoge pet van op hebben. Hij sprint in 13.7 seconden naar de 100 km/u en is verkrijgbaar vanaf € 28,790,- , als Attraction-uitvoering. Nee, wie enige vorm van rijplezier wil overhouden kan beter gaan voor de door ons gereden 112 pk sterke diesel. Deze is € 1.900,- duurder maar is wel een stuk rijker uitgerust in de Tendance-trim. Heb je ergens een flinke caravan gestald, kies dan voor de 2.0 BlueHDI met 150 pk vermogen. Door zijn koppel van 340 Nm, mag deze C4 Picasso een aanhanger trekken van 1.700 kg en dat is 80 kg meer dan de 1.6 Turbo. Ook deze krachtpatser is zo schoon dat ‘ie in aanmerking komt voor het lagere bijtellingstarief. Overigens is het vreemd dat Citroën enkel op de ‘zwakke’ dieselmotoren een automatische transmissie mogelijk maakt. Bij de vorige C4 was een automaat wel leverbaar in combinatie met de 1.6 THP benzine.

Eindelijk klopt het totaalpakket

Eindelijk is de Citroën C4 een auto om serieus te nemen. Was het voorheen een praktische en apart vormgegeven auto. Nu is het een auto waarbij het totaalpakket klopt. Het is niet langer de slap rijdende dweil, maar een degelijk aanvoelende MPV met aansprekende rijeigenschappen. Drie keer is dus ook in het geval van Citroën, scheepsrecht. 

Autotest Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI. Eindelijk klopt het totaalpakket.

Recent Content