Autotest: BMW i3 Range Extender. Hoe goed is BMW’s elektrische nieuwkomer?


De elektrische auto is geen toekomst meer. Nadat nichemerken voorzichtig begonnen met de verkoop van elektrisch aangedreven wagens, kwamen volumemodellen als Smart, Mitsubishi en Renault ook met elektrische wagens. De Nederlandse automobilist lijkt deze modellen, al dan niet dankzij belastingvoordeel, redelijk tot goed te omarmen. Enige tijd geleden kondigde BMW twee elektrische modellen aan in de nieuwe ‘i’ sublijn: de i3 en de sportwagen i8. De BMW i3 is vanaf de eerste penschets gloednieuw en puur ontwikkeld als 100% elektrische auto. Hij maakt gebruik van geavanceerde technologie, lichtgewicht materialen en moet in alles aanvoelen als een echte BMW. Ok BMW, onze interesse is gewekt en onze verwachtingen liggen torenhoog. Wij stuurden een weekje met de BMW i3 om uit te vinden of de auto zich inderdaad kan meten met het reguliere aanbod van de Duitse fabrikant. Autotest: BMW i3 Range Extender. Hoe goed is BMW’s elektrische nieuwkomer?

Love it or hate it

De BMW i3 is een bijzondere auto. Dat zie je direct. Het is, daarover is geen twijfel mogelijk, eveneens BMW’s controversieelste auto van het moment. Wie had verwacht dat de BMW i3 een elektrische variant van de 3-Serie zou zijn, is wellicht teleurgesteld. Dat dit niet zou gebeuren, was echter al direct duidelijk. Niet voor niets hangt BMW het sublabel ‘i’ aan de i3. De BMW i3 is, omdat hij is ontwikkeld als puur elektrische auto, uiterlijk afwijkend van andere BMW’s. Dit heeft te maken met het feit dat BMW de i3 ook als ‘alternatieve’ auto in de markt wil zetten maar ook met het feit dat voor het bouwen van een elektrische auto totaal andere eisen en maatstaven gelden. De BMW i3 moest compact, licht en wendbaar zijn. Uit de combinatie van die factoren is de i3 geboren. BMW heeft het zichzelf niet eenvoudig gemaakt. De i3 is geen auto waarvan je zegt: ‘hmm, wel ok’. De meningen over de auto vallen of in de categorie ‘wat een vreemd ding’ of in de categorie ‘wat een gaaf bakkie’. Een tussenweg lijkt niet mogelijk: love it or hate it. Onze persoonlijke ervaring is dat de auto in het echt gewoon tof oogt. Zeker schuin van achteren is het echt een BMW. Interessanter dan het uiterlijk van de i3, is zijn techniek. Natuurlijk is het zeer waarschijnlijk dat BMW in de nabije toekomst ook meer gangbare modellen uit gaat rusten met elektrische aandrijving.

Kleine jongen met verrassend veel ruimte

De BMW i3 is een kleine jongen: met zijn lengte van 3.99 meter is hij bijvoorbeeld maar 3 centimeter langer dan een MINI Clubman en ruim 30 centimeter korter dan een BMW 1-Serie. Toch verrast de BMW i3 op het gebied van interieurruimte. Omdat er geen verbrandingsmotor in het vooronder van de Duitser huist, beschikt hij over een korte neus en een ver naar voren geplaatste cockpit. In het interieur monteert BMW zeer slanke stoelen en dat maakt dat je prima met vier man in de auto zou kunnen zitten. ‘Zou kunnen’ zeggen wij, want de i3 is volgens BMW niet bedoeld als vierzitter. Toch kunnen achterpassagiers middels de ‘suicide doors’ eenvoudig instappen en een plekje met voldoende ruimte voor benen en hoofd vinden. Reken er alleen niet op dat je veel bagage in de i3 mee kunt nemen: de teller blijft steken op 260 liter, in een overigens mooi gevormde kofferbak. In de neus van de auto, die bedoeld is voor het opbergen van de laadapparatuur, kun je nog wat kleine spullen kwijt én je kunt natuurlijk de achterbank gebruiken voor het vervoeren van bagage. Een gezinsauto is het dus niet maar voor een één- of tweepersoons huishouden is de BMW i3 op het gebied van ruimte prima geschikt voor dagelijks gebruik.

De ruimte is niet het enige aspect waarop het binnenste van de elektrische Duitser verrast. De gebruikte materialen zijn namelijk zoals je die mag verwachten van een ‘groene’ auto: de accu’s bestaan voor een groot gedeelte uit koolstofvezel, in stoelen zitten gerecyclede frisdrankflessen verwerkt, de portieren bestaan deels uit bamboegras en de houten decoratiepanelen op het dashboard zijn van speciaal ecologisch geteeld bamboehout. Als je het zo leest, klinkt de BMW i3 misschien als een behoorlijk exotische auto en toch is het interieur een feest der herkenning voor mensen die bekend zijn met het merk. De gebruikte knoppen, de lay-out van het dashboard, de tellers en de iDrive console waarmee je de meeste functies van de auto bedient: het is allemaal zoals je gewend bent én van hoogwaardige kwaliteit. Wij vinden het dash van de BMW i3 bijzonder en goed afgewerkt.

Wie iemand van BMW spreekt over de i3, zal dus met klem te horen krijgen dat de auto is bedoeld als stadsauto of forensenauto en niét voor lange ritten. Dat BMW daarmee hun eigen product een beetje onderschat, daar komen we zo nog even op terug. De i3 voelt zich inderdaad als een vis in het water in de stad en tijdens woon-werkverkeer. De auto voelt solide, biedt een oase van rust en heeft de wendbaarheid van een ballerina. Er is eigenlijk maar één punt waarop de auto niét voelt als een ‘normaal model’. Dit merk je wanneer je het gas loslaat. De BMW i3 remt dan sterk af en de wrijving die daarbij wordt gegenereerd, wordt gebruikt om de accu mee op te laden. Handig, maar het vergt een behoorlijke aanpassing in de manier waarop je remt en anticipeert. Voor de geoefende automobilist, went dit snel. Dan de actieradius. De BMW i3 moet ongeveer 130 kilometer op een volle accu kunnen afleggen. Ons testexemplaar had een ‘range extender’: een kleine benzinemotor die niets anders doet dan de accu op spanning houden wanneer gewenst. Hij kan worden ingeschakeld wanneer de accu minder dan 75% capaciteit heeft en zal automatisch in werking treden wanneer de reserve onder de 10% komt. De range extender drijft de auto niet aan en laadt de accu ook niet bij; hij houdt ‘m eenvoudigweg op peil. Dit is de manier om toch lange(re) afstanden te overbruggen. Wij begonnen onze test met een rit van Rijswijk naar Amsterdam. Na ongeveer een kwartier rijden, konden wij de range extender inschakelen. Toen wij in Amsterdam arriveerden, hadden wij nog ruim 100 volelektrische kilometers over. De reden dat BMW zegt dat de i3 niet geschikt is voor lange ritten is omdat je op de snelweg de range extender op een gegeven ogenblik zult gaan gebruiken. Op dat moment produceer je dus toch een (beperkte) hoeveelheid vervuilende uitstoot en dat is niet de bedoeling. Dat je met de BMW i3 lange afstanden kúnt rijden, hebben wij ondervonden. Gemiddeld gezien produceert de BMW i3 Range Extender een CO2 uitstoot van 13 gram per kilometer, zeer gering dus. Maar nogmaals: je kunt ervoor kiezen om volelektrisch te blijven rijden.

Na een week rijden is duidelijk: de BMW i3 is een échte BMW. Hij rijdt comfortabel maar toch verrassend scherp, beschikt over de uitrusting en luxe die je gewend bent en voelt oerdegelijk. Het belangrijkste: de beloofde 130 elektrische kilometers zijn géén utopie. Wie gedoseerd rijdt en goed anticipeert, rijdt met gemak meer dan 110 kilometer. De range extender helpt je indien nodig aan een incidentele lange rit. Voor wie het zich afvraagt: de ervaring van elektrische power is aanwezig in de i3. Van 0-100 km/u in 7,9 seconden is een uitstekende score. Hoe goed de BMW i3 zich ook aan ons bewijst, er blijven enkele praktische bezwaren tegen het rijden in een elektrische auto wanneer je niet beschikt over een laadstation thuis of op het werk. Na een week rijden met de i3 blijkt dat er in en om Amsterdam weliswaar de hoogste dichtheid aan laadpunten is; het is nog niet genoeg. Veel laadpunten zijn bezet, andere blijken niet te bestaan en het vervelendste: veel punten, vooral in parkeergarages, worden bezet gehouden door niet-elektrische auto’s. Het moet een enorme bron van irritatie vormen voor de EV-rijder. Bij een beetje elektrische auto horen natuurlijk ook gadgets. BMW biedt deze in de vorm van een app en een online platform. Je kunt de accu- en laadstatus van de auto bijhouden, de auto vinden, ver- en ontgrendelen en zelfs alvast koelen of verwarmen.

Met een prijs van net geen 40.000 euro (zonder range extender 35k) is de BMW i3 erg interessant voor de zakelijke rijder. Temeer omdat de auto beschikt over alle luxe die je voor dit bedrag gewend bent. Elektrisch rijden is niet meer iets van de toekomst maar modellen als de BMW i3 bewijzen dat er zeker toekomstmuziek schuilt in het concept. Om de vraag uit de inleiding definitief te beantwoorden: Ja, dit is een échte BMW.

Autotest: BMW i3 Range Extender. Hoe goed is BMW’s elektrische nieuwkomer?

 

Recent Content