Autotest: Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition Pro Line S


‘Leve de compacte sedan’

Dat trends in de autosector in rap tempo veranderen, blijkt wel door de komst van de Audi A3 Limousine. Was het niet moederbedrijf Volkswagen dat ooit de tegenvallende verkopen van de Jetta en Bora verklaarde door te concluderen dat Europa niet zat te wachten op een compacte sedan? De Duitsers leken tot niet al te lang geleden gelijk te hebben. Audi waagde zich nog nooit aan een A3-met-kont. Sterker nog: in de hele geschiedenis van het merk met de vier ringen komt geen compacte sedan voor. Kennelijk is iets in de smaak van de (Europese) autoconsument veranderd want onlangs vond Audi de tijd wel rijp voor een sedanvariant van de A3. Voor wie nog sceptisch was: één blik op het uiterlijk van de auto en je bent zeer waarschijnlijk om. Autotest: Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition Pro Line S.

Pro Line S met allure van een S3

Misschien was dat het wel, niet al te lang geleden: compacte sedans waren gewoon niet zo mooi. Om de proporties van zo’n auto goed te krijgen, moet men wat meer werk verzetten dan bij een grote(re) sedan. De vloeiende, gestrekte lijnen zijn niet vanzelfsprekend. Naar onze bescheiden mening is dit Audi echter volledig gelukt. Zo goed zelfs dat wij zonder te twijfelen de Sportback links zouden laten liggen. En da’s echt geen lelijkerd. Wij vinden de limousine echter nog nét wat meer karakter hebben. Dat zit ‘m inderdaad in die kont. De Audi A3 Limousine oogt zoals een compacte sedan bedoeld is: compact maar niet klein, gespierd maar niet gedrongen en vooral erg dynamisch. Nu zal de door ons gereden A3 zeker niet de uitvoering zijn die je het meest tegen gaat komen op de weg. De 2.0 TDI is weliswaar een populaire motor maar het Pro Line S pakket zal niet door iedere klant worden besteld. Juist dit pakket zorgt voor de finishing touch op de auto. De spoilers, skirts en velgen dat dit pakket met zich meebrengt, voorzien de A3 van een sportief voorkomen. De kleur ‘Misanorood’ waarin wij de A3 reden, sluit perfect aan op het gespierde voorkomen van de Pro Line S-trim. Wie dit pakket achterwege laat, houdt zondermeer een sportieve, dynamische auto over. Mét pakket benadert de allure van de A3 die van de S3. In deze configuratie en met deze kleur is het absoluut een koppendraaier. Je moet er natuurlijk van houden en daarom is het een goede zaak dat de limousine ook zonder deze extra’s gewoon lekker oogt.

De verschillen tussen de A3 en A4

Het interieur van de limousine is rechtstreeks overgenomen uit de hatchback / Sportback. Daar is niks mis mee. Recentelijk is Audi begonnen met het visueel vereenvoudigen van de dashboards. In de A3 vind je slechts een noodzakelijke hoeveelheid knoppen. Op het dashboard bevindt zich een rijtje knoppen voor onder andere audio en airco en het belangrijkste bedieningsorgaan, het MMI-knoppencluster, heeft de vertrouwde plek op de middenconsole. Bovenop het dash prijkt een slank vormgegeven ‘pop-up’ beeldscherm en je vindt wat knoppen op het stuurwiel. Dat is het. Het dashboard is niet kaal maar om het nu een knusse boel te noemen… nee. Zoals van Audi verwacht mag worden, is het geheel wel vervaardigd uit hoogwaardige materialen en feilloos afgewerkt. Het verschil met de grotere A4 is gevoelsmatig nihil. Toch verwachten wij geen kannibalisme binnen de stal van Audi. Ondanks dat zij duidelijk verwant zijn, verschillen de A3 limousine en de A4 qua styling en karakter. De A3 is wat uitdagender en sportiever. De A4 wat zakelijker. Natuurlijk is de A4 ook wat groter. De A3 limousine meet 4.45 meter. De A4 plakt hier 25 centimeter aan vast. Toch zijn de verschillen in het interieur niet schokkend. Met een bagageruimte van 425 liter scoort de A3 limo prima. De 480 liter van de A4 is niet bijzonder veel ruimer. Ook op de achterbank is het geen wereld van verschil. De A3 limousine is dus geen krappe auto. Verwacht ook geen ruimtewonder maar voor de meeste gezinnen zal de auto op het gebied van ruimte voldoen.

Soepele atleet

Onder de kap van de A3 in kwestie huist een 2.0 TDI. Deze is ook leverbaar in de A4 en bovendien komt ‘ie in verschillende configuraties. Wij reden hem als 110 kW/150 pk en 320 Nm sterke variant. De Audi A3 limousine weegt met deze motor slechts 1.285 kg., tegenover 1.515 kg voor de vergelijkbare A4. Qua prestaties laat de A3 zijn grote broer dan ook eenvoudig achter zich. De topsnelheid bedraagt 220 km/u en de sprint van 0-100 km/u neemt 8,7 seconden in beslag. De zwaardere A4 loopt 216 km/u en heeft 9,2 seconden nodig voor de 0-100 sprint. Het zal je niet verbazen dat de compacte Duitser zich ontpopt tot een soepele atleet. Die typische turboboost die je bij lage toerentallen verwacht, blijft achterwege. In plaats van de trap in de rug, trakteert de auto je op een soepele, lineaire versnelling. Bij elke snelheid, in elke versnelling; de auto heeft altijd voldoende power over voor een vlotte sprint. Helaas klinkt de 2.0 TDI soms toch nog wat nukkig. Hij heeft een ouderwetse, zware dieselbrom die weliswaar sterk is gedempt maar toch opvalt. Buiten dit aspect bewijst de motor zich als een gecultiveerd apparaat. Trillingen geeft hij nauwelijks door en vooral optrekken verloopt uiterst soepel. Audi heeft de pedalen voorzien van een zacht randje. Bij accelereren lijkt de koppeling niet direct vol aan te grijpen zodat de eerste meters zeer soepel verlopen. Is de auto eenmaal in beweging, dan voel je hem krachtiger ‘vastgrijpen’ en komt de power los.

MMI versus touchscreen

Wij schreven eerder al dat Audi de opzet van het dashboard eenvoudig en overzichtelijk heeft gehouden. Alle belangrijke functies van de auto bedien je met het MMI-knoppencluster. Het kleurenscherm, dat in het dashboard verzinkt wanneer het wordt uitgeschakeld, toont op een heldere manier zijn menu’s. Iedereen moet deze auto kunnen bedienen. De menu’s zijn logisch en navigeren werkt eenvoudig. Wel is het zo dat de bedieningsknoppen zich uit het blikveld van de bestuurder bevinden. Hierdoor moet je toch af en toe je ogen van de weg afhalen om te kijken op welke knop je drukt. Na enige tijd rijden, wisten wij precies welke knop waar zat maar niet iedereen zal het systeem blind kunnen bedienen. Wat dit betreft, kan het door Audi gekozen systeem niet tippen aan een touchscreen. Een touchscreen laat zich achter weer lastig rijdend bedienen dus zo heeft elk systeem zijn voor- en nadeel. Qua helderheid, menu-indeling en bediening hebben wij echter niks te klagen.

Tot zijn recht in de Dynamic-stand

Eén van de instellingen die het MMI-systeem herbergt, is Audi Drive Select. Met dit systeem kan het karakter van de auto worden beïnvloed. Het systeem kent vijf standen: Efficiency, Comfort, Dynamic, Auto en Individual. De eerste drie standen spreken voor zich. In de Auto-stand kiest de auto zelf welke afstelling het beste past bij het rijgedrag van de bestuurder. Heb je haast, dan zal gekozen worden voor Dynamic terwijl een ontspannen rijstijl de Comfort-stand activeert. Met Individual kun je als bestuurder zelf bepalen hoe de motor en stuurinrichting op jouw commando’s dienen te reageren. Wij reden de A3 limousine met handbak. Wanneer je voor een automaat kiest, beïnvloeden de vijf verschillende rijmodi ook het schakelgedrag. Natuurlijk hebben wij alle standen uitgebreid getest en onze conclusie is zoals van tevoren verwacht: in Dynamic-stand komt de A3 limousine het beste tot zijn recht. Hij hangt gretig aan het gas en stuurt lichtvoetig. Op die momenten merk je duidelijk dat de auto niet veel gewicht op de schaal legt, ondanks het feit dat er een redelijk zware motor in het vooronder hangt. Desondanks heeft de auto weinig last van onderstuur. In een eerdere test met de A3 Sportback vonden wij dat het ESP nogal bruut kon ingrijpen. Wanneer je in een bocht in een onder- of overstuursituatie terecht kwam, kneep het ESP de hele boel af op een niet altijd wenselijke manier. Of het systeem voor de limousine anders is afgesteld, weten wij niet maar wij hebben deze versie niet op dergelijk gedrag kunnen betrappen. De auto rijdt sportief, dynamisch en scherp maar niet bijster spannend. Hij volgt gewillig je commando’s op en reageert razendsnel. Wij missen alleen een klein beetje feedback in het stuur. Het voelt wat te gemakkelijk: zelfs in snelle bochten ‘op de grens’ geeft de A3 limousine geen krimp. Dat is natuurlijk een compliment voor de auto maar je mist een stukje sensatie. Gelukkig matcht dit karakter uitstekend met de comfortmodus. Door de grote trekkracht van de motor, hoef je nimmer verder door te trekken dan pak ‘m beet 2.200 toeren. Wie de Comfort-stand kiest, wordt getrakteerd op een soepel sturende en vloeiend accelererende auto. Vreemd genoeg vinden wij deze eigenschappen in de Efficiency-modus wat averechts werken. Waar je in Comfort nog voldoende schwung behoudt, heb je in Efficiency als bestuurder net iets te vaak de neiging om de auto middels de rechtervoet een extra kick te geven. Het voelt een beetje gekunsteld. Wij vragen ons af of je die Efficiency-modus ook echt nodig hebt. Op momenten dat wij lange stukken binnen- en buitenweg in Comfort reden, kwam ons verbruik zelden boven 5.5 l/100 km. uit. Dat is een uitstekende score voor een potente 2.0 liter diesel. In Efficiency lukt het zelfs om het gemiddelde soms onder de 5.0 l/100 km. te krijgen maar wij nemen voor wat meer rijplezier dat extra halve litertje per 100 kilometer graag op de koop toe. Wij vermoeden dat de meeste mensen in de praktijk de auto het vaakst in de Comfortstand zullen rijden. Voor dagelijks gebruik biedt deze een optimale mix tussen comfort en voldoende rijplezier. Zet vooral op binnenwegen zo nu en dan de Dynamic-modus aan.

Keuzes, keuzes…

Standaard kost de Audi A3 2.0 TDI Ambition 35.220 euro. Een auto in dit segment is nimmer kaal. Zonder Pro Line S pakket zul je het echter wel moeten doen zonder navigatiesysteem, Bluetooth, stuurwielbediening en Xenon verlichting. En natuurlijk zonder de eerder genoemde uiterlijke verfraaiingen. Wil je wel een Pro Line S pakket, dan betaal je 39.270 euro. Dat is ongeveer even veel als een ‘instap’ A4 diesel met 150 pk. Mocht je qua uiterlijk en karakter geen duidelijke voorkeur hebben voor een A3 limousine of een A4, dan is het waarschijnlijk een strijd tussen iets meer luxe of iets meer ruimte voor hetzelfde geld. In het eerste geval zal de keuze op de A3 limousine vallen. Ons testexemplaar was een rijdende showcase van wat er mogelijk is in het compacte premium segment. Fabelachtige Bang & Olufsen audio, met leer en Alcantara beklede stoelen, een panoramadak, parkeerhulp, adaptieve cruise control en volledige LED-verlichting waren enkele van de smakelijke zaken op onze A3. Maar dan betaal je wel 52.413 euro. Voor dat geld rijd je ook eenvoudig een A6 met 177 pk sterke diesel. Is ook een overweging waard. Maar ach, als je al die ruimte niet per se nodig hebt, waarom zou je dan van een A3 afwijken? Hij heeft aan ons bewezen qua kwaliteit en uitstraling niet onder te doen voor zijn grote broers. Leve de compacte sedan. 

Autotest: Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition Pro Line S.

 

Recent Content