Autosportlegendes – Audi R18 E-Tron Quattro


Het is wellicht het modernste model dat u voorbij zult zien komen in deze rubriek. Maar ook moderne racewagens kunnen (bij voorbaat) legendes zijn. Dit geldt zeker voor de Audi R18 E-Tron Quattro. Autosportlegendes – Audi R18 E-Tron Quattro.

In 2006 baarde Audi opzien door met de R10 TDI als eerste fabrikant met een diesel de 24 uur van Le Mans te winnen. Het was de start van een opmars van de dieselmotor in de LM P1, de klasse van de snelste prototypes. Andere fabrikanten volgden maar Audi bleef innoveren én winnen. Ook in 2013 werd Le Mans wederom gewonnen, dit keer met de opvolger van de R10 TDI en R15 TDI, de Audi R18 E-Tron Quattro: een dieselhybride.

De techniek:

Motor: 3,7 liter V6 turbodiesel met een Williams Hybrid Power electromotorGecombineerd vermogen: 532 pk.Koppel: 900 Nm.Aandrijving: vier wielenStartgewicht: 915 kg.

Versnellingsbak: sequentiële zesbak.

Topsnelheid: > 340 km/u op het circuit

Autosportlegendes – Audi R18 E-Tron Quattro.

Recent Content