De Audi E-tron het antwoord op de EQC, I-Pace en Model X. Met 400 kilometer actieradius een zeer goede nieuwkomer.
Audi E-tron
De strijd is losgebarsten om de elektrische auto’s in het hogere segment. Jarenlang heeft Tesla het alleenrecht hierin gehad. Met de Tesla Model X waren ze de koploper van de elektrische SUV’s. Audi E-tron gaat er nu voor zorgen dat de Model X niet meer het rijk alleen heeft.
Wat heeft de Audi E-tron te bieden?
De Audi E-tron is bijna 5 meter lang en bijna 2 meter breed. Een grote verschijning, maar met de hoogte van de 1,62 meter en mooi gevormde ramen ziet de Audi E-tron er niet log uit. Wel is deze SUV 20 centimeter langer dan de Q5, maar korter dan Q7. Vergeleken met de Mercedes-Benz EQC en de Jaguar I-Pace, de concurrenten van Audi E-tron, is de Audi respectievelijk 14 en 22 centimeter langer. Ook de bagageruimte is enorm. Met de achterbank plat maar liefst 1725 liter. Ook hier kunnen de concurrenten niet aan tippen.
Maar nu de informatie over de elektromotoren van de Audi E-tron
Belangrijker natuurlijk in de elektrische segment zijn de prestaties van de elektromotoren. De Audi E-tron heeft, net zoals de I-Pcae en de EQC, twee elektromotoren. Daarvan is er één voor de vooras en de andere elektromotor voor de achteras. Met aan de voorkant heeft de Audi E-tron 170 pk en op de achteras 190 pk. Maar in totaal in de boost-modus maar liefst 408 pk. Hiermee is deze 2400 kg zware auto binnen 6 seconden naar de 100 en heeft een topsnelheid van 200 km/uur. De pk’s van de concurrenten zijn ongeveer hetzelfde, al trekken deze wel sneller op. Met het accupakket van 95 kWh kan de Audi E-tron volgens de WLTP-cyclus meer dan 400 km rijden. Ook dit kunnen zijn concurrenten.
Audi E-tron blijft eruit zien als een prachtige Audi
Natuurlijk verschillen smaken. Maar als je een Audi liefhebber bent, dan is de Audi E-tron gewoon een prachtige auto. Van binnen ademt deze auto de sfeer van de moderne Audi. Een mooie opvallende optie zijn de Virtual Mirrors. De zijspiegels zijn camera’s die de beelden doorsturen naar 7-inch oledschermen op de deurpanelen. Het dashboard heeft een mooie digitale instrumentarium, maar ook nog twee andere displays. Het uiterlijk is typisch Audi-achtig. Maar de zilverkleurige lamellen op diverse plekken vallen op. Deze zorgen voor de koeling van het accupakket. Ook is er een luchtvering en adaptieve dempers.
Het opladen van de Audi E-tron
Een belangrijk aspect is natuurlijk hoe snel en makkelijk de Audi E-tron op te laden is. Deze SUV is geschikt voor 150 KwH laders. Er zijn momenteel zo’n 200 van deze top-laadpalen in Europa. Maar rond 2020 moet dit aantal verdubbeld zijn. De Audi E-tron kan ook met een 11 KwH lader worden opgeladen. Een 22KwH is optioneel. Deze komt eind 2019 beschikbaar. Ook worden de accu’s tijdens het remmen opgeladen. Eind 2019 is de Audi E-tron te krijgen, waarschijnlijk vanaf 82 000 EUR.