Audi A3 g-tron: rijtest


Rijden op groengas is nog niet doorgebroken in Nederland, maar als het aan Audi ligt gaat dat in 2014 veranderen. De Audi A3 Sportback g-tron met als troefkaart 14% bijtelling voor de zakelijke rijder moet daar voor gaan zorgen. Audi A3 g-tron: rijtest.

Groengas – de management samenvatting

Groengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval zoals slib, resten van stortplaatsen, tuinen, groente/fruit en dierlijke restproducten zoals koeienmest. Kortom: je rijdt op poep. Groengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar het is een veel schonere brandstof. Het groengas wordt in Nederland aan het aardgasnet toegevoegd en met behulp van groengascertificaten weet je zeker dat er voor de hoeveelheid die je tankt ook daadwerkelijk groengas is geleverd. Audi levert bij de A3 g-tron overigens groengascertificaten mee. MQB: het flexibele platform
Een traditioneel nadeel van het rijden op “gas” was dat de tanks nogal wat ruimte innamen en gewicht toevoegden. Audi maakt echter gebruik van het MQB platform (wat ook wordt gebruikt voor de Golf, Octavia en Leon) en bij de ontwikkeling daarvan is al rekening gehouden met alternatieve brandstoffen. De twee gastanks konden zodoende makkelijk een plaatsje onder de bodem van de kofferbak krijgen, met behoud van de reguliere benzinetank (50 liter). De kofferbakruimte is dus dezelfde als de Quattro uitvoering van de A3.

Door het gebruik van hightech kunststoffen zijn de tanks 54 kg lichter dan vergelijkbare conventionele CNG-tanks.

Rijden op groengas

Van het rijden op groengas merk je verder niets. Het overschakelen van groengas naar benzine en vice versa doet de A3 automatisch en geheel naadloos. Alleen aan de extra brandstofmeter en wat meer opties in de boardcomputer is te zien dat er een CNG-tank aan boord is. De 1.4 TFSI hikt niet bij overschakelen en de prestaties op groengas en benzine zijn identiek.

Met 110 pk en 200 Nm is de A3 g-tron uiteraard geen strepentrekker, maar de auto is in de meest situaties vlot genoeg. Het helpt dat de A3 g-tron standaard is uitgerust met de bekende S-tronic bak met dubbele koppeling. De S-tronic bak is zoals altijd lekker bij de les en schakelt terug indien dat nodig is (voor extra prestaties) en schakelt op indien het kan (om het brandstofverbruik terug te dringen).

De Audi A3 Sportback g-tron sprint in 10,8 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 197 km/u.

Tanken en actieradius

Rijdend op groengas komt de A3 g-tron tot 400 kilometer ver, maar dan kan er ook nog tot 1000 km op benzine worden gereden. Echte praktische bezwaren om op groengas te rijden zijn er in dat opzicht dan ook niet. Voor het tanken van groengas zul je echter wel de snelweg af moeten, want langs de Nederlandse snelwegen zijn nog geen groengas tankstations. Veel van de tankstations liggen wel direct naast de snelweg, dus het nadeel kan meevallen. In totaal zijn er 125 tankstations met groengas/aardgas in Nederland. Het tanken zelf is niet wezenlijk langzamer of sneller dan benzine tanken, zodat je niet met de “snellaadproblematiek” zit zoals bij elektrische auto’s.

Prijs

De basisuitvoering van de A3 Sportback g-tron staat in de prijslijst voor € 28.900. De zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling is daarbij standaard. Tevens zijn alle Pro line uitvoeringen inclusief de Pro line S-uitvoering gewoon leverbaar.

Audi A3 g-tron: rijtest.

Recent Content