Alles over de nieuwe Mini


Mini pakt het groots aan met het introduceren van hun kersverse trots. De nieuwe Mini staat nog niet eens bij de Nederlandse dealers of het complete medialandschap van Nederland wordt getrakteerd op een maximale Mini-experience. Een tweedaagse trip door het prachtige Limburg. Alles over de nieuwe Mini.

Born in the Netherlands

MINI Nederland graaide een fors arsenaal aan MINI’s bij elkaar en propte deze vol met journalisten. Eindpunt? Limburg! De Nedcar fabrieken in het Limburgse Born vormen vanaf de aankomende zomer het toneel van de geboorte van de Brits/Duitse auto. Deze zal in de voormalige Daf, Volvo en Mitsubishi fabrieken vanaf de eerste laspunt in elkaar worden gezet en dat is zeker iets om trots op te zijn. Onze testexemplaren waren dan ook vol bravoure voorzien van een ‘i Will Be Born in the Netherlands’ sticker.


Volledig nieuw ontworpen

De nieuwe MINI is vanaf de grond af aan opnieuw ontworpen. De auto is aan alle kanten iets gegroeid en vertoont een smaakvolle evolutie op het gebied van design waarbij met name de grotere grille een opvallend kenmerk is. Dit was nodig om de MINI te laten voldoen aan diverse eisen op het gebied van voetgangersveiligheid. Daarnaast zijn de koplampen voortaan uitgerust met state of the art LED techniek die optioneel actief het asfalt en de bochten verlichten. Aan de achterzijde zien we met chroom omrande achterlichten die een stukje groter van formaat zijn, evenals een bredere en beter toegankelijke achterklep. Designdetails waarmee de nieuwe New MINI weer even vooruit kan.

De deuren ontgrendel je voortaan standaard met de sleutel op zak. Bij het plaatsnemen achter het stuur valt het meteen op dat de designers het typische en karakteristieke interieur van de ‘oude’ grotendeels hebben behouden. Speels en prima afgewerkt maar vooral een stukje strakker. Het meubilair is – gezien het formaat auto – fors en in ons testexemplaar voorzien van uitschuifbare zittingen. Iets dat we voornamelijk tegenkomen bij auto’s uit de hogere klasse als BMW. Met name voor de langer gebeende MINI bestuurder een verademing, evenals de lange en goed ondersteunende rugleuning. Achterin gaat het er echter nog steeds vrij krap aan toe. Zodra de bestuurder langer is dan 1.80 zal de achterste passagier zijn benen op moeten trekken, al is de hoofdruimte daarentegen wel riant. De vergrote exterieurmaten zijn hier dus niet terug te vinden, al biedt MINI in de nabije toekomst verlichting in de vorm van een vijfdeurs exemplaar.

Teller verhuisd

Op het gebied van multimedia maakt de MINI een grote sprong voorwaarts. De centraal geplaatste tellerunit verhuisde naar de stuurkolom en daarvoor in de plaats kwam een breedbeeld navigatiesysteem. Een bijzonder fraai systeem wel te verstaan dat duidelijk afkomstig is van moederbedrijf BMW. De bediening geschiedt middels een tussen de voorstoelen geplaatste knop die qua gebruiksgemak overeenkomt met BMW’s i-drive. Prima, maar niet ideaal door de lastige plek. Een touchscreen was in dit geval een stuk ergonomischer geweest.

Rondom het scherm zien we een gigantische LED ring. Deze verandert continu van kleur en probeert tijdens het rijden op deze manier jouw rijstijl te beïnvloeden. Zet je de radio harder, dan toont ie middels de LED lampjes het niveau, net als bij het warmer of kouder zetten van de climate control. Leuke gimmick, maar mocht het je toch wat te veel van het goede zijn, dan is het volledig uitschakelbaar. Ook nieuw is een prettig en veilig head up display. Deze geeft niet alleen informatie over de snelheid, maar toont ook de aanwijzingen van het navigatiesysteem en over de maximumsnelheid. Wederom een unicum in dit segment en MINI is dan ook lekker op dreef!

Verschillende rijmodi


Toch is dit zeker nog niet alles. Nee, MINI brengt zelfs een volledig adaptief onderstel naar het compacte B segment. Niet eerder was het mogelijk om de hardheid van de dempers in te stellen bij een auto van het formaat Polo. Via een schakelaar onderaan de versnellingspook kan je naar wens kiezen voor drie rijmodi. Green, Normal en Sport. Bij die eerste wordt het rijkarakter van de MINI aangepast voor het omlaag brengen van het brandstofverbruik. Zo zal de gasrespons wat milder zijn en ook de intensiteit van de airconditioning afnemen. Kies je voor standje Sport, dan wordt het onderstel op scherp gezet en voelt de elektrische stuurbekrachtiging scherp aan, evenals de gasrespons. Het multimediasysteem toont daarnaast de tekst ‘maximaal go-kart gevoel’.

De rijervaringen

Goed, tijd om op stap te gaan. Voor het eerste stuk van Rijswijk naar de Nedcar fabrieken in Born, kiezen we voor de Cooper S: de sportieveling die in het vooronder is gezegend met een 2.0 turbomotor uit de stallen van BMW. Met een aardig brommetje uit de twee centraal geplaatste uitlaten komt het 192 pk en 270 Nm sterke blok tot leven waarna de lol kan beginnen. Via een ietwat hakerige zesversnellingsbak (kan nieuwigheid zijn) geven we na een fatsoenlijke opwarmfase de ‘S’ op zijn falie. Via het 18 inch grote rubber laat de Mini op verbluffende wijze het vermogen los op de voorwielen. Van een nerveus stuurwiel is geen sprake en na 6,8 seconden passeren we dan ook de 100 km/u. Op dat moment bromt de 2.0 er lekker op los en gaat ie door zijn hoge koppel (dat beschikbaar is vanaf 1250 tpm) door tot een topsnelheid van 235 km/u. Goed, dit is een lekkere smaakmaker.

Na een korte rondleiding door de immense fabriek, verlaten we Born per Mini Cooper D. Deze is uitgerust met BMW’s nieuwe paradepaardje op het gebied van compacte dieselmotoren. Een 1.5 liter driecilinder TwinTurbo motor die gezien de motorinhoud een fors vermogen levert van 116 pk en 270 Nm. Hij is gekoppeld aan dezelfde handgeschakelde zesbak als de Cooper S. Ook hier een tikkeltje stroef en hakerig, maar wel trefzeker. De compacte diesel blijkt een uitstekende metgezel voor kilometervreters die graag een stukje mogen scheuren. In 9.7 seconden passeer je de 100 km/u terwijl de vermogensopbouw lineair en potent is. Enkel het wat nukkige karakter onder de 1400 tpm kan wat vervelend zijn. Goed nieuws voor filerijders: ook deze motorisering kan geleverd worden met een automatische zestraps transmissie. Die komt dan nog steeds in aanmerking voor 20% bijtelling terwijl de meerprijs slechts € 2,800,- bedraagt. Dat is bijna de helft van de prijs die MINI vroeg bij de vorige generatie Cooper D.

Na een korte pauze (inclusief een stukje Limburgse vlaai) bij La Caverne de Geulhem. Verruilen we het fijne dieseltje voor wederom een Cooper S. Nu is hij echter optioneel uitgerust met een automatische transmissie. Een zestraps exemplaar die door interne aanpassingen de motor een stuk zuiniger om laat springen met brandstof en prima samenwerkt met het stop/start systeem. Resultaat: de MINI Cooper S automaat is slechts € 400,- duurder dan de handbak. Wat ons betreft een prima investering want dit is de versie die op elk moment een glimlach op je gezicht tovert. Op één of andere manier is de 192 pk sterke krachtbron gelukkig getrouwd met de zestraps automaat die je handmatig kan bedienen via adequaat reagerende flippers achter het stuurwiel. Bij het overschakelen van de versnellingen komt er een uitdagend plofje uit de uitlaten, terwijl deze nog heviger worden bij het terugschakelen. Dan gorgelt en ploft de MINI er als een malle op los. De rijsensatie die je beleeft met deze motor- en bak combinatie is werkelijk fenomenaal en erg vermakelijk.

Dit lijkt ons dan ook de ideale metgezel voor het op de proef stellen van ‘t onderstel. We plaatsen de versnellingspook in D en gaan op zoek naar een uitdagende route. Uiteraard is deze snel gevonden in het prachtige Limburg en na het enthousiast insturen van de MINI schept ie meteen vertrouwen. Het onderstel staat in Sport voor het maximale ‘Go Kart gevoel’ en de Cooper S laat zich op dat moment uiterst strak, precies en voorspelbaar besturen. MINI heeft hetzelfde gevoel als zijn voorganger behouden, echter is de stijvere carrosserie duidelijk merkbaar. Met name bij het abrupt loslaten van het gaspedaal is de reactie linea recta voelbaar in zijn kont. Deze zet meteen een klein stapje opzij, al roept het uitgebreide stabiliteit systeem deze uitspatting al snel tot een halt.

Na een comfortabele overnachting in hotel het Arresthuis in Roermond (aanrader), vervolgen we uiteindelijk onze weg in de belangrijkste motorisering voor Nederland. De spiksplinternieuwe 1.5 driecilinder TwinTurbo benzine die een vermogen levert van 136 pk. Niet mis, aangezien we nog niet zo lang geleden een dergelijk vermogen kregen voorgeschoteld van een 2.0 viercilinder motor. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 22 en een bijbehorende uitstoot van 105 gram, komt ook deze uitvoering (net als zes andere uitvoeringen) in aanmerking voor 20% bijtelling. De 0-100 sprint legt ie af in 7,9 seconden terwijl de topsnelheid een niet misselijke 210 km/u bedraagt.

In tegenstelling tot de diesel, trekt het compacte motorblokje vanaf stationair als een malle aan de 1060 kg wegende MINI. De vermogensopbouw is prettig en voelt aan als die van een normale, turboloze motorisatie. Opvallend zijn de lange bakverhoudingen. Zo draait de motor slechts vierduizend toeren per minuut op het moment dat de 80 km/u in het tweede verzet wordt aangetikt. Deze lange verhoudingen zorgen daarnaast voor een aangenaam laag toerental van net geen 2500 tpm bij een snelheid van 120 km/u in het zesde verzet. Terugschakelen is dan niet meer aan de orde want door het hoge koppel accelereert ie bij dat toerental nog prima.

Beter dan zijn voorganger

Na een aantal dagen rondcrossen in deze kersverse lifestyle-koning, kunnen we niet anders concluderen dan dat MINI zijn zaakjes weer eens goed op orde heeft. De nieuwe MINI is een stuk strakker, scherp, luxer en dynamischer dan zijn voorganger terwijl het jasje op ‘t eerste oog nauwelijks is veranderd. Een knappe prestatie en smakelijke evolutie van een icoon dat voor velen tot de verbeelding spreekt. 

Alles over de nieuwe Mini.

Recent Content