Meer dan 200 elektrische auto’s die een laadpaal nodig hebben. Alle laadpalen op een rij! De openbare laadpalen worden steeds beter gebruikt. Maar de thuislader en de mobiele lader krijgen steeds meer aandacht. Daarom hebben wij alle laadpalen per auto netjes op een rij gezet. Maar ook hebben wij alle informatie rond laadpalen verzameld. Wil je alles weten lees dan het hele artikel.
Wij hebben de beste en meest gebruikte thuislader gevonden voor u. Ook een zeer goedkope mobiele lader kan je hieronder vinden:
Laadpas
En voor onderweg heb je natuurlijk ook een goede en betrouwbare laadpas nodig. Het aanbod is enorm, maar wij vertrouwen op de laadpas van VANDEBRON. Een zeer gerenomeerd en voortvarend energiebedrijf, dat het beste met u en het milieu voor heeft. De aangeboden laadpas kan gebruikt worden bij ALLE OPENBARE LAADPALEN van Nederland (en een groot stuk van Europa). Zeer goedkoop, makkelijk te gebruiken, vandaag besteld, morgen in huis!
Lees nu alles over deze laadpas (klik hier)!
Alle laadpalen in alfabetische volgorde
Maak gebruik van het onderstaanden overzicht om de informatie over jouw auto te lezen:
-
- laadpaal-audi-e-tron-sportback-50-quattro
- laadpaal-audi-e-tron-50-quattro
- laadpaal-audi-q4-e-tron
- laadpaal-audi-e-tron-gt
- laadpaal-audi-e-tron-sportback-55-quattro
- laadpaal-audi-e-tron-55-quattro
- laadpaal-audi-a3-sportback-e-tron
- laadpaal-audi-q7-e-tron
- laadpaal-audi-a3-sportback-e-tron-2
- laadpaal-bmw-530e-xdrive
- laadpaal-bmw-530e
- laadpaal-bmw-330e
- laadpaal-bmw-i8-roadster
- laadpaal-bmw-i8-coupe
- laadpaal-bmw-i3s-120-ah
- laadpaal-bmw-225xe-iperformance
- laadpaal-bmw-i3-120-ah
- laadpaal-bmw-ix3
- laadpaal-bmw-i3s-range-extender
- laadpaal-bmw-i3-range-extender
- laadpaal-bmw-530e-iperformance
- laadpaal-bmw-i3s
- laadpaal-bmw-i3
- laadpaal-bmw-740e
- laadpaal-bmw-i3-94-ah-rex
- laadpaal-bmw-i3-94-ah
- laadpaal-bmw-x5-xdrive40e
- laadpaal-bmw-330e-2
- laadpaal-bmw-225xe-active-tourer
- laadpaal-bmw-i8
- laadpaal-bmw-i3-60-ah
- laadpaal-bmw-i3-60-ah-rex
- laadpaal-byton-m-byte-95-kwh
- laadpaal-byton-m-byte-72-kwh
- laadpaal-citroen-e-berlingo-multispace
- laadpaal-citroen-c-zero
- laadpaal-citroen-c-zero-2
- laadpaal-ds-3-crossback-e-tense
- laadpaal-ford-mustang-mach-e-er-awd
- laadpaal-ford-mustang-mach-e-sr-awd
- laadpaal-ford-mustang-mach-e-er-rwd
- laadpaal-ford-mustang-mach-e-sr-rwd
- laadpaal-ford-focus-electric
- laadpaal-ford-c-max-energi
- laadpaal-honda-e-advance
- laadpaal-honda-e
- laadpaal-hyundai-kona-electric-64-kwh
- laadpaal-hyundai-ioniq-electric
- laadpaal-hyundai-kona-electric-39-kwh
- laadpaal-hyundai-kona-electric-64-kwh-2
- laadpaal-hyundai-ioniq-electric-2
- laadpaal-hyundai-ioniq-plug-in
- laadpaal-jaguar-i-pace
- laadpaal-kia-niro-plug-in-hybrid
- laadpaal-kia-e-soul-64-kwh
- laadpaal-kia-e-niro-39-kwh
- laadpaal-kia-e-niro-64-kwh
- laadpaal-kia-soul-ev
- laadpaal-kia-niro-phev
- laadpaal-kia-optima-sportswagon-phev
- laadpaal-kia-optima-plug-in-hybrid
- laadpaal-kia-soul-ev-2
- laadpaal-kia-soul-ev-3
- laadpaal-land-rover-range-rover-sport-p400e-phev
- laadpaal-land-rover-range-rover-p400e-phev
- laadpaal-lightyear-one
- laadpaal-lucid-air
- laadpaal-mazda-mx-30
- laadpaal-mercedes-e-300-e-limousine
- laadpaal-mercedes-e-300-de-estate
- laadpaal-mercedes-e-300-de-limousine
- laadpaal-mercedes-c-300-de-estate
- laadpaal-mercedes-c-300-de-limousine
- laadpaal-mercedes-eqa
- laadpaal-mercedes-eqc-400-4matic
- laadpaal-mercedes-c-350e-estate
- laadpaal-mercedes-c-350e-limousine
- laadpaal-mercedes-e-350e-plug-in
- laadpaal-mercedes-gle-500e-plug-in
- laadpaal-mercedes-s-500e-plug-in
- laadpaal-mercedes-c-350e-plug-in-estate
- laadpaal-mercedes-c-350e-plug-in
- laadpaal-mercedes-c-350e-plug-in-2
- laadpaal-mg-zs-ev
- laadpaal-mini-electric
- laadpaal-mini-countryman-cooper-s-e-all4
- laadpaal-mitsubishi-outlander-phev
- laadpaal-mitsubishi-outlander-phev-2
- laadpaal-mitsubishi-i-miev
- laadpaal-mitsubishi-i-miev-2
- laadpaal-mitsubishi-outlander-phev-3
- laadpaal-nissan-leaf-e
- laadpaal-nissan-e-nv200-evalia
- laadpaal-nissan-leaf
- laadpaal-nissan-e-nv200-evalia-connect-edition
- laadpaal-nissan-leaf-30-kwh
- laadpaal-opel-corsa-e
- laadpaal-opel-ampera-e
- laadpaal-opel-ampera
- laadpaal-peugeot-e-208
- laadpaal-peugeot-partner-tepee-electric
- laadpaal-peugeot-ion
- laadpaal-peugeot-ion-2
- laadpaal-polestar-2
- laadpaal-porsche-taycan-4s-plus
- laadpaal-porsche-taycan-4s
- laadpaal-porsche-taycan-turbo
- laadpaal-porsche-taycan-cross-turismo
- laadpaal-porsche-panamera-sport-turismo-turbo-s-e-hybrid
- laadpaal-porsche-panamera-sport-turismo-4-e-hybrid
- laadpaal-porsche-panamera-turbo-s-e-hybrid
- laadpaal-porsche-cayenne-e-hybrid
- laadpaal-porsche-taycan-turbo-s
- laadpaal-porsche-panamera-4-e-hybrid
- laadpaal-porsche-panamera-s-e-hybrid
- laadpaal-porsche-cayenne-s-e-hybrid
- laadpaal-renault-zoe-ze50-r135
- laadpaal-renault-zoe-ze50-r110
- laadpaal-renault-zoe-r90
- laadpaal-renault-zoe-r110
- laadpaal-renault-kangoo-maxi-ze-33
- laadpaal-renault-zoe-r90-entry
- laadpaal-renault-zoe-q90
- laadpaal-renault-zoe-r90-2
- laadpaal-renault-zoe-r240
- laadpaal-renault-zoe-q210
- laadpaal-seat-mii-electric
- laadpaal-seat-el-born
- laadpaal-skoda-citigoe-iv
- laadpaal-skoda-vision-iv
- laadpaal-smart-eq-forfour
- laadpaal-smart-eq-fortwo-cabrio
- laadpaal-smart-eq-fortwo-coupe
- laadpaal-smart-eq-forfour-2
- laadpaal-smart-eq-fortwo-cabrio-2
- laadpaal-smart-eq-fortwo-coupe-2
- laadpaal-smart-fortwo-cabrio-electric-drive
- laadpaal-smart-forfour-electric-drive
- laadpaal-smart-fortwo-electric-drive
- laadpaal-sono-sion
- laadpaal-tesla-cybertruck-tri-motor
- laadpaal-tesla-cybertruck-dual-motor
- laadpaal-tesla-cybertruck-single-motor
- laadpaal-tesla-model-x-performance
- laadpaal-tesla-model-s-performance
- laadpaal-tesla-model-x-ludicrous-performance
- laadpaal-tesla-model-x-performance-2
- laadpaal-tesla-model-x-long-range
- laadpaal-tesla-model-x-standard-range
- laadpaal-tesla-model-s-ludicrous-performance
- laadpaal-tesla-model-s-performance-2
- laadpaal-tesla-model-s-long-range
- laadpaal-tesla-model-s-standard-range
- laadpaal-tesla-model-x-performance-3
- laadpaal-tesla-model-s-performance-3
- laadpaal-tesla-model-y-long-range-performance
- laadpaal-tesla-model-y-long-range-dual-motor
- laadpaal-tesla-model-y-long-range
- laadpaal-tesla-model-y-standard-range
- laadpaal-tesla-model-3-standard-range-plus
- laadpaal-tesla-model-x-ludicrous-performance-2
- laadpaal-tesla-model-x-long-range-2
- laadpaal-tesla-model-s-ludicrous-performance-2
- laadpaal-tesla-model-s-long-range-2
- laadpaal-tesla-model-s-standard-range-2
- laadpaal-tesla-roadster
- laadpaal-tesla-model-3-mid-range
- laadpaal-tesla-model-3-long-range-performance
- laadpaal-tesla-model-3-long-range-dual-motor
- laadpaal-tesla-model-3-long-range-rwd
- laadpaal-tesla-model-x-100d
- laadpaal-tesla-model-s-100d
- laadpaal-tesla-model-x-p100d
- laadpaal-tesla-model-s-p100d
- laadpaal-tesla-model-x-60d
- laadpaal-tesla-model-s-60d
- laadpaal-tesla-model-s-60
- laadpaal-tesla-model-s-75
- laadpaal-tesla-model-s-75d
- laadpaal-tesla-model-s-p90dl
- laadpaal-tesla-model-s-p90d
- laadpaal-tesla-model-s-90d
- laadpaal-tesla-model-s-70d
- laadpaal-tesla-model-s-70
- laadpaal-tesla-model-3-standard-range
- laadpaal-tesla-model-x-p90dl
- laadpaal-tesla-model-x-p90d
- laadpaal-tesla-model-x-90d
- laadpaal-tesla-model-x-75d
- laadpaal-tesla-model-s-p90dl-2
- laadpaal-tesla-model-s-p90d-2
- laadpaal-tesla-model-s-p85d
- laadpaal-tesla-model-s-90d-2
- laadpaal-tesla-model-s-85d
- laadpaal-tesla-model-s-70d-2
- laadpaal-tesla-model-s-85
- laadpaal-tesla-model-s-70-2
- laadpaal-toyota-prius-plug-in-hybrid
- laadpaal-toyota-prius-plug-in-hybrid-2
- laadpaal-toyota-prius-plug-in
- laadpaal-volkswagen-id-3-long-range
- laadpaal-volkswagen-id-3-mid-range
- laadpaal-volkswagen-e-up
- laadpaal-volkswagen-id-3-standard-range
- laadpaal-volkswagen-golf-gte
- laadpaal-volkswagen-e-golf
- laadpaal-volkswagen-e-up-2
- laadpaal-volkswagen-passat-gte-variant
- laadpaal-volkswagen-passat-gte
- laadpaal-volkswagen-golf-gte-2
- laadpaal-volkswagen-e-up-3
- laadpaal-volkswagen-e-golf-2
- laadpaal-volvo-xc-90-t8-twin-engine
- laadpaal-volvo-xc-60-polestar
- laadpaal-volvo-xc-60-t8-twin-engine
- laadpaal-volvo-v90-t8-twin-engine
- laadpaal-volvo-s90-t8-twin-engine
- laadpaal-volvo-v60-polestar
- laadpaal-volvo-v60-t8-twin-engine
- laadpaal-volvo-s60-polestar
- laadpaal-volvo-s60-t8-twin-engine
- laadpaal-volvo-xc40-p8-awd-recharge
- laadpaal-volvo-v60-t8-twin-engine-2
- laadpaal-volvo-xc-60-t8-twin-engine-2
- laadpaal-volvo-v90-t8-twin-engine-2
- laadpaal-volvo-s90-t8-twin-engine-2
- laadpaal-volvo-v60-d6-awd
- laadpaal-volvo-v60-d5-awd
- laadpaal-volvo-xc-90-t8-twin-engine-2
Laden en laadpalen
Als je voor de eerste keer te maken krijgt met laadpalen en kabels, is dat even puzzelen. Er zijn verschillende soorten kabels, aansluitingen, palen en snelladers. Ook voor een laadpaal thuis zijn er belangrijke zaken om rekening mee te houden, zoals de groepenkast en de snelst mogelijke laadsnelheid. In dit hoofdstuk bespreken we alles wat bij laden en laadpalen komt kijken.
Typen laadkabels en aansluitingen
Net als bij consumentenelektronica, is er ook bij auto’s sprake van verschillende typen laadkabels en aansluitingen, die onderling niet compatibel zijn. Dat komt doordat moderne elektrische auto’s nog niet zo lang bestaan en dat er in het begin maar weinig samenwerking was tussen fabrikanten onderling. Ook zijn er verschillen per regio – zo worden er bijvoorbeeld in de VS en China deels andere aansluitingen gebruikt. Verder zijn er grote verschillen tussen thuisladers, publieke laadpalen en snellaadstations.
Regulier stopcontact (Schuko)
De meest simpele stekker is die van een regulier stopcontact. Dit wordt ook wel de Schuko-connector genoemd. Deze kun je dus zowel thuis als onderweg gebruiken. Het voordeel is dat deze praktisch altijd past (al dan niet met behulp van adapters in het buitenland). Een geaard stopcontact is sterk aan te raden. Een geschikte kabel wordt vrijwel altijd meegeleverd met de auto. Het voordeel van deze standaardaansluiting is dat hij vrijwel overal bruikbaar is, dus ook bij een vakantiehuisje, in een garagebox en op een camping. Ook zie je ze soms bij winkelcentra, hotels en parkeergarages – ze zijn relatief eenvoudig aan te leggen (een laadpaal is veel duurder). Vaak is het gebruik ervan gratis. Het nadeel is dat de capaciteit beperkt is tot maximaal 3,7kW (230V, 16A). Het laden gaat dan vrij langzaam. Voor een EV met een kleine accu kan dat voldoende zijn, maar voor grote accu’s betekent dat een zeer lange laadtijd (in het geval van een 85kWh of grotere accu zelfs 24 uur of meer). Op vakantie is het aan te raden een verlengsnoer mee te nemen, maar dan wel een exemplaar van zeer goede kwaliteit met dikke koperaders. Niet iedere auto laat zich overigens laden als er een verlengsnoer of adapter wordt gebruikt.
CEE-stekker
Er zijn twee soorten CEE-stekkers: drie- en vijf-aderig. De blauwe driepolige CEE-stekker is bestemd voor spanning (volt) tussen de 200 en de 250 Volt, vergelijkbaar dus met de huis-tuin-en-keuken randaarde stekker, maar dan robuuster. Hoeveel stroom, Ampère, deze stekker aan kan hangt af van de dikte van de contactpennen, die zijn er in meerdere maten. Voor ons gebruik is dat altijd de kleinste maat, die geschikt is voor maximaal 16 Ampère. Laden gaat met maximaal 3.680 Watt, zeg 3,7 kW, het is geen snellader. De rode vijfpolige CEE-stekker is bestemd voor hogere spanningen, tussen de 380 en 480 Volt. Er zijn ook zwaardere versies met dikkere contactpennen, maar de kleinste, meest gebruikte is weer geschikt voor 16 Ampère. Maar dit is dan wel krachtstroom, soms ook draaistroom genoemd. En die 16 Ampère is per fase. Tezamen leveren die drie fasen een vermogen van net even meer dan 11 kW op, zodat een auto die hierop voorbereid is stukken sneller zal laden. Soms wordt er bij een auto zo’n CEE-stekker of adapter meegeleverd en anders zijn ze ook los te koop.
Type 1-stekker (Yazaki)
Sommige eerste generatie elektrische auto’s gebruikten een zogenaamde ‘Type 1’-stekker. Dit wordt ook wel de Yazaki-stekker genoemd. Deze standaard wordt vooral in Azië gebruikt (en in mindere mate in de VS) en is daardoor vaak terug te vinden op Aziatische auto’s, zoals de Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV en de Kia Soul EV. In Japan en de VS zijn 110V stroomnetwerken met 1-fase en een hoge stroomsterkte (ampère). Renault heeft de Type 1-stekker ook gebruikt voor haar eerste generatie, zoals de Fluence, maar is later overgestapt naar Type 2. Ook plug-in hybride auto’s (PHEV), zoals de Mitsubishi Outlander, Opel Ampera en de Toyota Prius Plug-in gebruiken een Type 1-aansluiting. Deze standaard is nu verouderd en wordt uitgefaseerd.
Type 2-stekker (Mennekes)
In Europa is de Type 2-stekker momenteel de standaard. Dit wordt ook wel de Mennekes-stekker genoemd, naar het Duitse bedrijf dat de stekker ontworpen heeft. De meeste elektrische auto’s gebruiken dit type stekker, hoewel er voor snelladen alweer een opvolger in zicht is, die op deze standaard voortborduurt. De Type 2-connector gebruikt maximaal 16A met 1-fase en 64A met drie-fasen, wat resulteert in capaciteiten van 3,7kW oplopend tot 44kW via wisselstroom. Ten opzichte van Type 1 zijn er twee extra pinnen – die zijn bedoeld voor drie fasen-laden. De meeste EV’s gebruiken deze stekker, waaronder de BMW i3, Renault Zoe en Tesla. Ook enkele recente plug-in hybrides gebruiken een Type 2 stekker, zoals de Volvo V60 plug-in, VW Golf plug-in en Audi A3 E-tron. Tesla gebruikt voor de Model S en X ook een Type 2-stekker als basis, maar heeft van binnen aanpassingen gedaan. Waar een Type 2-stekker normaal bedoeld is voor maximaal 44kW via wisselstroom (AC), heeft Tesla ze ook geschikt gemaakt voor 120kW via gelijkstroom (DC). Dat levert laadtijden op die dus twee tot drie keer sneller zijn dan via een reguliere Type 2-aansluiting. De stekker van een Tesla Supercharger past dus wel op een Type 2-connector, maar zal niet laden bij een niet-Tesla EV.
CHAdeMo-stekker
Chademo, wat staat voor ‘CHArge de Move”. De naam is een verbastering van de Japanse uitdrukking O cha demo ikaga desuka, wat vertaalt als “Even een kopje thee”, zinspelend op de korte laadtijd. De standaard is ontwikkeld door een Japans stroombedrijf, Nissan, Mitsubishi, Fuji Heavy Industries (de fabrikant van Subaru) en later Toyota. De standaard is specifiek bedoeld voor snelladen en dus niet voor thuisgebruik. Het levert maximaal 62,5kW bij 500V (125A), maar in Europa is dat beperkt tot 50kW. Sommige auto’s, zoals de Nissan Leaf, hebben twee aansluitpunten met zowel Chademo als Type 1 of 2. In Europa zijn specifieke Chademo-laadpalen, vooral in Frankrijk, Noorwegen en Groot-Brittannië, maar de meeste laadpunten zijn gebaseerd op Type 2. Er zijn adapters beschikbaar om ze op een auto met Type 1 of Type 2 te kunnen gebruiken. Bij Fastned hangen bijvoorbeeld standaard adapters. Hoewel het aantal Chademo-compatible laadpunten in Europa nog toeneemt, is de lange termijn onzeker. CCS biedt veel hogere laadsnelheden, hoewel er plannen zijn om Chademo op te schalen richting 400kW.
CCS-stekker (Combined Charging System)
Een relatief nieuwe standaard in Europa is CCS. Dit is een vrij grote stekker die bestaat uit twee delen. Het bovenste deel is Type 1 (drie-polig) of Type 2 (vijf-polig) en het onderste deel bevat twee grote pinnen voor gelijkstroom. Een CCS-laadpunt ondersteunt dus zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). Het bovenste deel is compatibel met de Mennekes-standaard en is bedoeld voor thuis- en openbaar laden en de twee grote pinnen daaronder zijn bedoeld voor snelladen. Deze standaard moet een hoger vermogen mogelijk maken (lees: sneller laden) van 50 tot circa 450kW. De CCS-standaard wordt ondersteund door Volkswagen, General Motors, BMW, Mercedes (Daimler), Ford, Hyundai en Tesla (de Model 3 is de eerste Tesla die voorzien wordt van CCS). Onder andere Fastned, Shell, Ionity en Allego beschikken over laders met CCS-connector.
Thuisladen
Met een elektrische auto wil je idealiter thuis kunnen laden. Daar zal de auto immers het grootste deel van de tijd staan. Er is één belangrijke voorwaarde: de auto moet in de buurt van het huis staan, bij voorkeur op een eigen oprit of in een garage. Ongeveer een kwart van alle woningen in Nederland heeft een eigen oprit. Het betreft vooral huizen op het platteland; in de stad is een eigen oprit minder vanzelfsprekend. Met een eigen oprit of garage kun je je auto gegarandeerd dicht bij je eigen laadpunt plaatsen en dus altijd opladen. Als de auto op straat geparkeerd wordt, is dit nog steeds een optie, maar dan heb je wellicht een langere laadkabel nodig, die over de stoep wordt uitgerold en wordt afgedekt met een kabelmat (zodat mensen er niet over struikelen).
De beste thuislader
De kabel mag niet op een fietspad of openbare weg worden gelegd. Sommige gemeenten stellen eisen aan de maximale lengte van een kabel op de openbare weg, zoals tien meter. Een andere optie is een zogenaamde ‘verlengde huisaansluiting’, zoals onder andere de ANWB aanbiedt. Dat is een laadpaal op openbaar terrein, die direct verbonden is met de eigen meterkast (en dus niet voor anderen toegankelijk is). Dit is niet in iedere straat en gemeente mogelijk, want soms is het handiger om een openbare laadpaal te laten installeren. Mensen die in een appartement wonen en gebruik maken van een parkeergarage kunnen daar een laadpunt laten aanleggen, al dan niet in overleg met de woningbouwvereniging of Vereniging van Eigenaren (VvE). Soms is een simpel stopcontact al voldoende (voor traagladen), maar ook een laadpaal is in principe een optie (deze kan ook op een muur gemonteerd worden).
Wij hebben de beste en meest gebruikte thuislader gevonden voor u. Ook een zeer goedkope mobiele lader kan je hieronder vinden:
Laadpas
En voor onderweg heb je natuurlijk ook een goede en betrouwbare laadpas nodig. Het aanbod is enorm, maar wij vertrouwen op de laadpas van VANDEBRON. Een zeer gerenomeerd en voortvarend energiebedrijf, dat het beste met u en het milieu voor heeft. De aangeboden laadpas kan gebruikt worden bij ALLE OPENBARE LAADPALEN van Nederland (en een groot stuk van Europa). Zeer goedkoop, makkelijk te gebruiken, vandaag besteld, morgen in huis!
Lees nu alles over deze laadpas (klik hier)!
Een eigen laadpaal
Als parkeren bij de eigen woning een optie is, heeft een eigen laadpaal in de meeste gevallen de voorkeur. Laden via een losse stekker en kabel is een optie, maar vaak wel wat gedoe en onhandig. Maar bij auto’s met een relatief kleine accu of langzame interne lader (3,7kW tot 7kW) is dat een optie omdat er dan toch voldoende tijd om te laden is (of het simpelweg niet sneller kan). In andere gevallen is een laadpaal of muurlader een interessante optie. Het scheelt gedoe met losse kabels en de laadsnelheid is in veel gevallen hoger. Meestal wordt er een aparte groep in de meterkast gemaakt voor de laadpaal. Als de auto zakelijk gebruikt wordt, is het ook sterk aan te raden een extra kilowattuurmeter in de meterkast te plaatsen; deze houdt exact bij hoeveel energie de laadpaal verbruikt heeft zodat dit makkelijk is op te geven (de Belastingdienst eist dit ook; registratie via een app of software voldoet officieel niet).
De thuislader voor jou
Wat voor lader je vervolgens nodig hebt en hoe snel deze kan laden, is sterk afhankelijk van de auto. Veel elektrische auto’s ondersteunen voor wisselstroom (AC) slechts ‘1 fase’-laden waardoor de snelheid beperkt is (in een woning met een hoofdzekering van 1x25A is de groepszekering 16A, dus is er dan maximaal 3,7kW capaciteit voor de laadpaal beschikbaar (en met 1x35A maximaal 7kW). Voor een auto met 28kWh accu, zoals een Hyundai Ioniq, is dat niet zo erg, maar voor een Jaguar I-Pace met 90kWh-accu betekent dit dat je minimaal 12 tot 24 uur aan het laden bent (respectievelijk met 7 of 3,7 kW).
Verschillende types
Voor een auto die 3 fasen-laden ondersteunt, en een huis dat dit ook doet, is een 11kW-lader interessant. Voor een 3x25A huishouden, wat voor huizen vanaf de jaren negentig gemeengoed is geworden, is dat dan de meest voor de hand liggende optie. Er zijn auto’s die nog sneller kunnen laden met wisselstroom; zo hebben oudere Tesla’s een dubbele lader die met 22kW kan laden en nieuwe Tesla’s vanaf 2017 ondersteunen AC-laden met maximaal 16,5kW. Om die laadsnelheid te gebruiken is wel een zwaardere stroomaansluiting nodig van 3x35A of 3x40A (let op: voor zo’n zware aansluiting rekent de netbeheerder beduidend hogere kosten voor vastrecht).
Complete thuislader
De meeste laders worden inclusief een vaste kabel geleverd, maar er zijn ook laders met alleen een contactpoort. In dat geval moet de meegeleverde kabel van de auto worden gebruikt. Een vaste kabel is wat prettiger, want het enige dat je dan hoeft te doen als je thuiskomt is de kabel pakken en hem inpluggen. Anders moet eerst de kofferbak of motorkap (‘frunk’) open om de losse kabel te pakken en deze zowel in de lader in te pluggen als in de connector van de auto. Dat klinkt als een kleine moeite, maar als het koud is, waait en regent (of sneeuwt) is het minder prettig.
Wat kost thuisladen?
Het tarief voor thuisladen is afhankelijk van het contract met je energieleverancier. Gemiddeld ligt dit tussen de € 0,20 tot € 0,25 per kWh. Het grootste deel van dit bedrag bestaat overigens uit energiebelasting (circa € 0,12) plus 21% BTW. De daadwerkelijke kosten per kWh liggen zo rond de € 0,06, exclusief leverings- en netbeheerkosten. Huishoudens (en bedrijven) die meer dan 10.000kWh per jaar verbruiken vallen in het grootverbruikerstarief en betalen boven die waarde een lagere prijs per kWh.
Openbare laadpalen
Vrijwel iedereen met een elektrische auto zal wel eens gebruik maken van een openbare laadpaal. Deze staan onder andere in woonwijken, bij winkelcentra, in parkeergarages en bij restaurants, hotels en attractieparken. In Nederland staan op dit moment bijna 40.000 publieke laadpalen en is er in ieder dorp en iedere stad dus wel eentje in de buurt te vinden. Daarnaast zijn er nog evenveel niet-publieke palen, die niet altijd beschikbaar zijn. In België is het wat lastiger, want daar zijn laadpalen wat zeldzamer. Er zijn verschillende manieren om van tevoren te weten of en waar er laadpalen te vinden zijn. De makkelijkste manier is via een app of website die een overzicht toont van alle laadpalen (een app is handig voor onderweg vanwege locatie-informatie en een website ziet er thuis op een groot scherm wat overzichtelijker uit). Bekende voorbeelden zijn NewMotion, Laadpaal App, Oplaadpunten.nl en Oplaadpalen.nl.
Kies een handige laadpas
Het laden via een publieke laadpaal is relatief eenvoudig. Je hebt er twee dingen voor nodig: een laadpas en een geschikte laadkabel. Die laadkabel is als het goed is al aanwezig, want die wordt standaard meegeleverd bij de auto. Een laadpaal heeft in de meeste gevallen geen eigen kabel, maar alleen een connector waar het uiteinde van de laadkabel in moet. Een laadpas is meestal gratis en soms tegen betaling aan te vragen.
En voor onderweg heb je natuurlijk ook een goede en betrouwbare laadpas nodig. Het aanbod is enorm, maar wij vertrouwen op de laadpas van VANDEBRON. Een zeer gerenomeerd en voortvarend energiebedrijf, dat het beste met u en het milieu voor heeft. De aangeboden laadpas kan gebruikt worden bij ALLE OPENBARE LAADPALEN van Nederland (en een groot stuk van Europa). Zeer goedkoop, makkelijk te gebruiken, vandaag besteld, morgen in huis!
Lees nu alles over deze laadpas (klik hier)!
De procedure werkt verder als volgt:
- Stop de stekker aan het begin van de kabel in de laadpaal
- Open de klep waar de connector van de auto zit
- Stop de stekker aan het uiteinde van de kabel in de auto
- Hou de laadpas bij het contactpunt van de laadpaal
Koop je eigen goedkope mobiele lader!
Tarieven
Voor het laden via openbare laadpalen worden uiteenlopende tarieven gerekend. Op bepaalde plaatsen zijn gratis laadpalen te vinden, zoals bij enkele Lidl-supermarkten en winkelcentra, maar de meeste zijn commercieel. Gemeenten die laadpalen laten plaatsen in woonwijken en bij winkelcentra besteden dit uit aan commerciële partijen. Doordat de investering moet worden terugverdiend zijn de kosten hoger dan via een eigen laadpaal. Waar je thuis voor circa € 0,20 tot 0,24 per kWh kunt laden, is de prijs bij een laadpaal gemiddeld € 0,33 tot € 0,39 per kWh – oftewel het is bijna twee keer zo duur als thuisladen. Ook is er vaak sprake van een starttarief, zoals € 0,35. Er zijn uitzonderingen waar ‘slechts’ € 0,25 per kWh gerekend wordt, wat nog wel schappelijk is.
Snelladers
Het laden bij snelladers zoals Allego of Fastned is nog duurder. Daar wordt gerekend met prijzen van € 0,50 tot € 0,70 per kWh. Er staat tegenover dat het laden veel sneller gaat; met 43 tot en met 175kW, maar desondanks is dit op structurele basis niet erg aantrekkelijk. Overigens biedt onder andere Fastned een abonnement met lagere prijzen per kWh. Zonder abonnement kost het laden € 0,595 maar met een abonnement van € 11,99 per maand kost het € 0,35 per kWh. Voor incidenteel snelladen is het hoge tarief nog acceptabel. Wie er veel gebruik van denkt te maken is beter uit met een abonnement. Het is het beste om eerst de praktijk af te wachten, want wellicht komt het snelladen en laden via laadpalen slechts incidenteel voor.
Laadpaal-etiquette
In principe is het zo dat een auto die bij een laadpaal parkeert (en dan dus die plek voor anderen blokkeert) ook daadwerkelijk een stekker aangesloten moet hebben. Het is dus niet zo dat een elektrische auto of plug-in hybride daarmee automatisch een soort eigen parkeerplaats heeft; de plek is natuurlijk bedoeld om er daadwerkelijk te laden. Een auto die geen laadkabel aangesloten heeft, kan een boete krijgen of zelfs weggesleept worden (het beleid verschilt per land en gemeente). Verder is het wel zo netjes om de laadkabel te ontkoppelen wanneer het laden klaar is en eventueel op een andere parkeerplaats te gaan staan (afhankelijk van de situatie: soms is een laadpaal vanaf meerdere kanten bereikbaar). Dan kunnen anderen er ook gebruik van maken. In de praktijk is het vaak zo dat mensen ‘s avonds de kabel aankoppelen en hem er pas ‘s ochtends weer vanaf halen.
Logisch verstand
Afhankelijk van de situatie in de buurt is dat wel of niet netjes. Als niemand anders gebruik maakt van de paal is het geen probleem, maar als er af en toe andere auto’s willen laden is het natuurlijk allesbehalve netjes. Een praktische tussenweg is een briefje achter het raam plakken met een telefoonnummer, zodat iemand kan bellen of Whatsappen als zij willen laden. Er ontstaan ook steeds meer buurt- en werk-Whatsappgroepen, waarin bijvoorbeeld gevraagd kan worden of iemand klaar is met laden en ruimte kan maken. Een openbare laadpaal staat geregistreerd in een database en is dus via apps en websites zichtbaar. Die apps geven meestal ook aan of een paal bezet is of niet (en wat de maximale laadsnelheid is), maar het kan dus zijn dat iemand speciaal naar zo’n laadpaal rijdt in de hoop om daar te kunnen laden.
Wij hebben de beste en meest gebruikte thuislader gevonden voor u. Ook een zeer goedkope mobiele lader kan je hieronder vinden:
Laadpas
En voor onderweg heb je natuurlijk ook een goede en betrouwbare laadpas nodig. Het aanbod is enorm, maar wij vertrouwen op de laadpas van VANDEBRON. Een zeer gerenomeerd en voortvarend energiebedrijf, dat het beste met u en het milieu voor heeft. De aangeboden laadpas kan gebruikt worden bij ALLE OPENBARE LAADPALEN van Nederland (en een groot stuk van Europa). Zeer goedkoop, makkelijk te gebruiken, vandaag besteld, morgen in huis!
Lees nu alles over deze laadpas (klik hier)!
Heeft het zin zonder eigen laadpaal?
Veel mensen vragen zich af of een elektrische auto wel zin heeft als het niet mogelijk is om thuis te laden. Dan geldt immers een veel hoger tarief. Dit heeft dus absoluut invloed op de ‘terugverdientijd’ ten opzichte van een fossiele auto (oftewel de kosten en het ‘rendement’ op lange termijn). Een EV is dan dus duurder en minder aantrekkelijk dan met de lagere kosten van een eigen laadpaal. Laadpleinen, hotels en restaurants
Gebruik van zonnepanelen
Voor wie voornamelijk thuis zal laden, zijn zonnepanelen een interessante overweging. De energiekosten zullen, na de ingebruikname van een EV, significant stijgen. Zonnepanelen kunnen dan helpen om de kosten per direct te verlagen. Op korte termijn is het een investering, maar op lange termijn is er altijd rendement. Op dit moment geldt er in Nederland een salderingsregeling waarbij een overschot aan energie voor hetzelfde tarief wordt teruggeleverd, oftewel dat gaat van je energierekening af. Tenzij je meer energie opwekt dan je verbruikt, want dan geldt een kale prijs (zonder energiebelasting en BTW). De salderingsregeling geldt in elk geval tot 2023. Daarna geldt er een andere regeling, die mogelijk minder gunstig is. De BTW van zonnepanelen is aftrekbaar en krijg je dus terug. In België is de situatie minder gunstig omdat daar recentelijk veel stimulerende maatregelen en subsidies zijn afgeschaft. Men is van mening dat de investering in zonne-energie al voldoende rendabel is.
Conclusie: Alle laadpalen op een rij
Het is wel duidelijk dat elke elektrische auto een eigen laadpaal nodig heeft. In onze ‘alle laadpalen op een rij‘ hebben we meer dan 200 elektrische auto’s beschreven. Hierbij hoort natuurlijk ook de juiste thuislader.