ACCU’S MET LEVENSDUUR VAN EEN MILJOEN MIJL ZIJN DAADWERKELIJK MOGELIJK


Tesla’s zijn momenteel voorzien van een accupakket dat minstens een half miljoen kilometer mee moet gaan. Afgelopen voorjaar vertelde Elon Musk dat die binnenkort misschien wel een miljoen mijl, dus ruim anderhalf miljoen kilometer, mee kunnen gaan zonder noemenswaardig capaciteitsverlies. Toen leek dat nog een ambitieuze uitspraak, zoals we die wel vaker horen van Musk. ACCU’S MET LEVENSDUUR VAN EEN MILJOEN MIJL ZIJN DAADWERKELIJK MOGELIJK.

OOK WETENSCHAPPERS HEBBEN HET OVER EEN LANGE LEVENSDUUR

Nu een groep wetenschappers hetzelfde meldt, lijkt het erop dat deze toekomstmuziek toch realiteit kan worden. Deze groep publiceerde een artikel in The Journal of the Electrochemical Society over een accutechnologie waarmee accu’s inderdaad een levensduur van meer dan een miljoen mijl hebben. Zij hebben het in hun publicatie over “een lithium-ionbatterij die in staat zou moeten zijn om een elektrisch voertuig meer dan 1 miljoen mijl van stroom te voorzien terwijl het minder dan 10 procent van zijn energiecapaciteit verliest tijdens zijn levensduur.” Zoiets zou natuurlijk heel goed zijn voor de levensduur van elektrische auto’s, onze portemonnee en natuurlijk ook het milieu. De accu’s van elektrische auto’s zijn namelijk samengesteld uit niet bepaald milieuvriendelijke materialen.

ACCU PRESTEERT AANZIENLIJK BETER

De leiding van het onderzoek van de Dalhousie Universiteit ligt bij de natuurkundige Jeff Dahn. Hij is een van ’s werelds meest vooraanstaande onderzoekers op dit gebied. De onderzoekers toonden aan dat hun accu een veel langere levensduur heeft dan andere accu’s. Ook gaven zij aan dat zij deze accu’s het meest geschikt achten voor elektrische vrachtwagens en autonoom rijdende taxis.

GEEN GEHEEL NIEUWE TECHNOLOGIE

De technologie die de onderzoekers gebruiken is niet geheel nieuw. De onderzoekers gebruiken namelijk lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxide (NMC) voor de kathode en kunstmatig koolstof voor de anode. Het elektrolyt is een lithiumzout, vermengd met andere verbindingen. De onderzoekers hebben voor de kathode, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, zogenaamd “single-crystal” gebruikt. Hierdoor is de kans op scheurtjes tijden het opladen aanzienlijk kleiner. Dit vertelt de voormalig promovendus Lin Ma, die een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het kathodeontwerp speelde. Van die scheurtjes is bekend dat ze een negatieve invloed op de levensduur en prestaties van de accu hebben. Het gaat dus om een optimalisatie van een bestaande technologie. Daarom noemen de onderzoekers het ook geen doorbraak maar een nieuwe benchmark.

EN TESLA DAN?

Voor de goede orde: de groep onderzoekers van de Dalhousie Universiteit heeft een exclusieve overeenkomst met Tesla. Verder zijn ze heel open over de door hen gebruikte techniek en bestanddelen. Ook is er een octrooi toegekend aan Tesla met een soortgelijke accutechniek. Omdat men normaal gesproken de exacte bestanddelen van een accu uiterst geheim wil houden, rijst het vermoeden dat Tesla over een nog betere technologie beschikt en dat men bovengenoemde technologie daarom gewoon openbaar maakt.

POSITIEVE ONTWIKKELING

Evengoed is dit een zeer positieve ontwikkeling. Hoe langer een elektrische auto meegaat, hoe beter. Er hoeven dan minder accu’s te worden gemaakt, wat grondstoffen scheelt en er hoeven ook minder accu’s te worden gerecycled. Bovendien is de accu nog steeds een van de kostbaarste onderdelen van een auto.

Bron: elektrischeauto.nl

ACCU’S MET LEVENSDUUR VAN EEN MILJOEN MIJL ZIJN DAADWERKELIJK MOGELIJK.

Recent Content