20% bijtelling en Hydractive III+ voor de Citroën C5


Diegene die in een C5 wilde genieten van Citroën’s befaamde hydropneumatische veersysteem, kon tot voor kort enkel bij de Citroën-dealer terecht als hij genoeg centjes meenam voor een automatische transmissie. Om de C5 rijder dan ook tegemoet te komen heeft Citroën een aantal wijzigingen gemaakt in het aanbod van hun berline. 20% bijtelling en Hydractive III+ voor de Citroën C5.

Ook met handbak

Om te beginnen is het Hydractive III+ veersysteem voortaan ook beschikbaar in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. Dit geldt voor de 1.6 THP met 155 pk vermogen en de 160 pk sterke 2.0 HDI. De meerprijs bedraagt € 1.500,-.

Dynamiek en comfort

Het uit 1955 stammende systeem is in de loop der jaren doorontwikkeld tot het huidige Hydractive III+. Naast de constante regeling van de wagenhoogte, ongeacht belading, verlaagt het systeem op snelheid de carrosserie voor een zo laag mogelijk luchtweerstand en dat is gunstig voor het verbruik. Als de bestuurder de sportstand inschakelt, verkiest het systeem dynamiek boven comfort. Het tegengaan van carrosseriebewegingen heeft dan prioriteit en dat zal zeker een positief effect hebben op het dynamische vermogen van de auto.

‘Collection Business’

Voor de zakelijke bestuurder heeft Citroën de speciale Business-uitvoering nog eens onder de loep genomen. Deze is gebaseerd op de Tendance-uitvoering en voorzien van luxe extra’s als een e-MyWay navigatiesysteem, parkeersensoren voor-en achter inclusief parkeersupport en een Bluetooth audio- en telefoniesysteem. Optioneel is deze ‘Collection Business’ uit te breiden met een achteruitrijcamera en halflederen bekleding.

111 gram CO-2 en 20% bijtelling

Diezelfde zakelijke rijder zal het overigens prettig vinden dat de C5 terug is in het land van 20% bijtelling. In combinatie met een elektronisch geschakelde zesversnellingsbak en een krachtige maar zuinige 1.6 e-HDI dieselmotor, verbruikt deze ‘eco-C5’ slechts 1 liter diesel op 22 km en blijft de co2 uitstoot steken op 111 gram per kilometer.

Reeds bij de dealers

De prijzen starten bij net geen 29 duizend voor de 1.6 VTi 120 pk die standaard is voorzien van een automatische versnellingsbak. De 1.6 THP 155 verlaat de showroom voor € 33.190,- terwijl het dieselen in de 1.6 e-HDI kan vanaf € 29.990,-. Alle uitvoeringen met uitzondering van de 1.6 e-HDI staan bij de dealers. De e-HDI is leverbaar vanaf april.

20% bijtelling en Hydractive III+ voor de Citroën C5.

Recent Content