De Zweedse hypercarboetseerder komt naar de Autosalon van Genève met het extreemste dat ze ooit hebben gebouwd. Een asfaltwapen om zelfs de Bugatti Veyron SS mee naar de kroon te steken, fluistert men. 1.400 pk sterke Koenigsegg One:1 wordt in maart onthuld.
Stel je voor: je bent een puissant rijke Chinees, hebt onlangs 2 miljoen USD op de bedrijfsrekening van Christian von Koenigsegg gestort en wordt ‘s ochtends in je verwarmde garage begroet door een ruwweg 1.400 kg wegende Koenigsegg op je marmeren vloer, met achterin een V8 die evenzoveel pk’s produceert. Hoe groot wordt die grijns op je gezicht dan?
Zes stuks
Achterin 2012 hoorden we voor het eerst over dit project, gevolgd door een interviewmet de CEO zelf waarin meer details wereldkundig werden gemaakt. De Koenigsegg One:1 – waarbij de naam slaat op de verhouding tussen gewicht en vermogen – zal in een oplage van zes stuks worden gemaakt, richt zich voornamelijk op China en is al stijf uitverkocht. En winst maken is er niet bij; Koenigsegg maakt er keihard verlies op.
450 km/u? Really?
Qua topsnelheid mikken ze op 450 km/u, alleen is het zeer de vraag of dit technisch mogelijk is. Qua vermogen zal het Zweedse beest niets te kort komen, maar een set banden die bij dergelijke snelheden heel blijft, dat wordt een ander verhaal. Wat een stuk waarschijnlijk is, is dat de records op de 0-100, 0-200 en 0-300 km/u aan diggelen worden gereden. Voor de sprint van 0 naar 400 km/u mikken ze zelfs op 20 seconden, eenfenomenale verbetering ten opzichte van de 45 seconden die de Veyron daarvoor nodig heeft. Maar goed, dat moet Koenigsegg wel eerst even laten zien.
De aanpassingen aan het uiterlijk zijn behoorlijk extreem. De voorbumper heeft een splitter gekregen waar het complete F1-circus met jaloezie naar kijkt, achteraan is een stellage verantwoordelijk voor de bevestiging van een brede spoiler. Het is niet duidelijk of dit beweegbare (actieve) aerodynamica-onderdelen zullen zijn. De One:1 krijgt wielen van carbonfiber en een centraal geplaatste uitlaat.
GTspirit weet vandaag te melden dat Koenigsegg de Autosalon van Genève heeft uitgekozen om de One:1 aan het publiek voor te stellen. Dat betekent dat we op 4 maart alles te weten zullen komen over dit ronduit bizarre apparaat. Zin in.
Roept u maar: is Koenigsegg in staat om de snelste productieauto ter wereld te maken, of zal Bugatti onder auspiciën van Piëch dit niet laten gebeuren?
1.400 pk sterke Koenigsegg One:1 wordt in maart onthuld.